Saturday, June 26, 2010

Membazir Itu Salah

>Pembaziran bukan pada makanan sahaja


Hari ini, budaya hendonisme telah melanda kebanyakkan dari jiwa-jiwa kita. Dalam sedar atau tidak, bukan sahaja si jahil yang teruk terikut-ikut dengan rentak hiburan si thagut Iblis, bahkan si berilmu yang memahami setiap nas yang bersumber dari Al-Quran juga turut terpesong dengan pujuk rayu syaitan durjana ini. Inilah yang di katakan, terlalu bangga dengan ilmu yang di miliki, sehingga merasakan segala kelakuannya benar walaupun hakikatnya salah. Biarlah 'seratus juzuk' dari Al-Quran itu tersemat di dada, namun kalau tidak memahaminya, tetap tiada guna. Teringat pesan guru saya, Cikgu Del Vera Hafiz, "tahu itu berbeda dengan faham, orang tahu belum tentu faham, tapi orang faham sudah tentu dia tahu. Yang faham itulah yang berilmu."

Apakah kejayaan sesebuah program itu bergantung kepada kejayaan memenuhkan nafsu perut yang sementara dan bakal menjadi tahi. Nikmat dunia itu terlalu sementara. Paling jauh pun hanya sampai ke kerongkong. Itulah duniawi. Inilah yang di katakan seperti dalam sabda Baginda Rasulullah S.A.W tentang penyakit Al-Wahn, iaitu 'Cintakan Dunia, Takutkan Mati'. Fahamkah kita akan nas Al-Quran " وَلاَ تُبَذِّرْ تَبْذِيرًاإِنَّ الْمُبَذرِينَ كَانُواْ إِخْوَنَ الشَّيَـطِينِ ", "..dan janganlah kamu membazir, sesungguhnya, si pembazir itu adalah ikhwan kepada Syaitan ..", (17 : 26-27). Ataupun, kita terlalu pandai dalam berijtihad, sehinggakan boleh bertasamuh dalam perkara-perkara kebatilan. Dalam tidak sedar, kita terlalu mengikutkan format si kaya, sehingga lupa kita miskin sebenarnya. Berpadalah pada keperluan, utamakan tujuan, mujahadah itu perlu, bukankah ini sebuah amanah?

Justeru itu, penyelesaian terbaik dalam memperbaiki masalah pembaziran ini adalah dengan mengikut method orang-orang Mu'min, berpadalah dengan dunia. Bukan payah untuk berubah, tinggal kita sahaja mengakui kebenaran, dan menolak kesalahan. Orang yang malu untuk memperkatakan kebenaran, sama seperti si Syaitan Bisu. Raihan ada berpesan, "berhibur itu tiada salahnya, kerna hiburan itu indah, hanya pabila salah memilihnya, membuat kita jadi bersalah". Saya bukanlah si wali yang suci dari dosa, saya juga manusia biasa yang inginkan hiburan dan suka berhibur, cumanya, Islam sebagai agama saya telah memberikan panduan agar hiburan itu ada batasannya. Tak salah nak bermewah, tapi berpadalah dengan kemampuan dan jangan sampai melakukan pembaziran. Ikut rasional akal berpandu wahyu, bukannya sandaran bodoh pada keinginan nafsu. Anda orang berilmu, mesti faham, bukan hanya sekadar tahu. Bezakan keperluan, utamakan tujuan. Imam Ahmad meriwayatkan bahawa Abdullah Bin Amr berkata, bahawa Rasulullah S.A.W bersabda;
" أَرْبَعٌ إِذَا كُنَّ فِيكَ فَلَا عَلَيْكَ مَا فَاتَكَ مِنَ الدُّنْيَا: حِفْظُ أَمَانَةٍ، وَصِدْقُ حَدِيثٍ، وَحُسْنُ خَلِيقَةٍ، وَعِفَّةُ طُعْمَة "


(There are four things, if you attain them, then whatever you miss in this world will not matter: preserving trust, speaking the truth, being of good character and moderation in eating.) _Tafseer Al-Quran Al-Azeem_

Sesungguhnya bodoh sombong si berilmu lebih dahsyat dari bodoh sombong si jahil.


Ibnu Abdullah,
Dar Musta'mal, AlKarak, Jordan.

No comments:

Post a Comment