Saturday, May 1, 2010

Selamat Hari Pekerja Wahai Sang Hamba!



Hari ini dunia meraikan ketibaan 1 Mei sebagai Hari Pekerja. Setiap tahun mengulangi turutan plot yang hampir serupa. Sebagai menghargai setiap dari mereka yang memerah keringat, membanting tulang seharian. 24 jam sehari, 7 hari seminggu. Biar apapun posisi anda sebagai pekerja, namun khasnya sudah tentu kepada mereka yang bekerja dengan kerajaan sebagai kakitangan dan pegawai-pegawai kerajaan.

Menyeru diri saya dan anda sekalian, untuk sama-sama kita beringat, bahawa dunia ini hanya pinjaman dan akhirat nanti yang menentukan balasan atas amalan kita.
Marilah bersama kita fahami erti sebenar kehidupan kita di dunia ini. Hanya untuk beribadah kepada Tuhan yang Esa.

Mengertilah!

Kita sebagai pekerja sesama manusia, adalah mengambil kebaikkan atas kita sesama manusia dengan diberikan gaji & bayaran yang setimpal.

Namun kita sebagai pekerja kepada Allah Ta'ala, mengambil kebaikkan darinya tanpa perlu diminta, bahkan melebihi dari yang sepatutnya. Hah, mahukan bukti?

مَآ أُرِيدُ مِنْهُم مِّن رِّزْقٍ وَمَآ أُرِيدُ أَن يُطْعِمُونِ - إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ

(I seek not any provision from them nor do I ask that they should feed Me. Verily, Allah is the All-Provider, Owner of power, the Most Strong.)(51 :57-58)


Nafas, nyawa, anggota badan, anak pinak, harta benda, dan pelbagai lagi kenikmatan bukankah zahirnya itu adalah gaji kita sebagai pekerja-Nya? Namun pandanglah dari sisi tersirat, semuanya datang tanpa dipinta. Percuma.

Bersama kerendahan hati saya menyeru diri saya dan sidang pembaca sekalian untuk sama-sama kita syukuri segalanya. Kehidupan kita tidak lain hanyalah untuk mengabdikan diri kepada Allah yang Esa. Pada kehidupan sementara ini, ada ladang untuk kita tuai hasilnya di negeri abadi nanti. Bekerjalah seperti kamu akan hidup seribu tahun lagi dan beramalah seperti kamu akan mati esok hari. Jangan lupakan-Nya.

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإِنسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ

(And I created not the Jinn and mankind except that they should worship Me.) (51 : 56)


Anak Mamat sakit gigi,
sakit gigi di pagi raya,
satu Mei datang lagi,
Selamat Hari Pekerja dari saya.


Ibnu Abdullah,
Dar Musta'mal, Mu'tah, Al-Karak, Jordan

No comments:

Post a Comment