Saturday, May 15, 2010

Syirik Tersembunyi Si Hamba

Masih lagi disekitar sifat "Hamba Ar-Rahman", kali ini Dr. Thalib mempersoalkan, apakah ada kesyirikan di kalangan hamba-hamba-Nya itu?

Mustahil dikalangan hamba yang benar-benar mengimani kewujudan Allah S.W.T dengan sepenuh hati, menzahirkan dengan perlakuan anggota, tetapi masih mensyirikkan Allah. Bagaimanakah itu mungkin berlaku pada hamba-hamba yang sebegitu. Sebuah persoalan.

Sebagai Hamba

وَالَّذِينَ لاَ يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَـهَا ءَاخَرَ

(68. And those who invoke not any other god along with Allah..) (25 : 68)


Adakah kita sebagai seorang Muslim, pernah mensyirikkan Allah? Adakah ayat ini menafikan segala sifat-sifat yang disebutkan didalam ayat-ayat sebelum ini? (saya masih belum menceritakannya lagi). Jawabnya, ini adalah permasalahan aqidah yang tidak boleh tidak Al-Quran mengulanginya sebagai peringatan bagi setiap Muslim Mu'min Muttaqeen.

Fahamkah kita secukupnya akan pengertian SYIRIK?

Berasal dari kalimah SYA-RA-KA (ش-ر-ك). Kamus Al-Miftah menta'rifkan sebagai perkongsian, menyertai & menyekutukan. Dan pada memahami maksud 'PENYEKUTUAN' dari sudut aqidah adalah sesuatu perkara yang agak kompleks dan sedikit payah untuk di bincangkan secara panjang lebar di sini.

Namun, perlu saya gariskan, bahawa mensyirik Allah S.W.T boleh berlaku dalam keadaan sedar ataupun tidak.

Kelalaian Yang Membawa Dosa

Kebiasaan budaya arab, apabila mereka menyandarkan atau bertawakkal kepada Allah, mereka akan berkata, "aku bertawakkal kepada Allah DAN kepadamu" (توكّلت على الله و عليك ). Di dalam bahasa arab yang penuh seni, huruf (و) membawa banyak erti dan hukum. Penggunaan wau di dalam ayat sebentar tadi adalah wau 'Athof. Wau 'Athof di dalam ayat tadi memberi erti penyamaan diantara Allah & 'mu' (manusia).

Adakah sama bagi Allah dan makhluk. Tidak!

Sudah tentu tidak! Inilah yang di maksudkan Syirik tersembunyi.

Di dalam kebiasaan masyarakat Melayu pula, tidak kurang bedanya. Kita selalu beranggapan bahawa pengharapan kepada Allah S.W.T adalah diletakkan ditempat yang terakhir. Ataupun selalunya, kita akan mencari ikhtiar kepada manusia sebelum Allah S.W.T. Inilah syirik tersembunyi. Contohnya, ketika mana kita sakit, kita akan berjumpa dengan doktor, meletakkan sepenuh pengharapan, tanpa kita sedari, segala-galanya sepatutnya disandarkan kepada Allah.

Contoh pertama yang selalu saya dan anda lakukan tanpa kita sedari.

Kedua, biasanya ketika azan, kita sedang leka menonton tv, bermain bola, ataupun melakukan perkara-perkara yang bukan mempunyai prioriti untuk di dahulukan, lantas kita medahulukan perkara-perkara tersebut selain bersiap untuk bersolat dan bersegera mendirikannya, justeru itulah yang diberikan pengertian sebagai syirik tersembunyi. Semoga Allah S.W.T menyelamatkan kita dari syirik yang kita sedari mahupun tidak kita sedari.

Firman Allah S.W.T;

وَالَّذِينَ لاَ يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَـهَا ءَاخَرَ وَلاَ يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِى حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَلاَ يَزْنُونَ وَمَن يَفْعَلْ ذلِكَ يَلْقَ أَثَاماً

(68. And those who invoke not any other god along with Allah, nor kill such person as Allah has forbidden, except for just cause, nor commit illegal sexual intercourse -- and whoever does this shall receive Athama.) (25 : 68)

Semoga Allah melindungi diri kita, keluarga, sahabat & muslimin seluruhnya dari syirik tersembunyi yang tidak kita sedari. Ameen.

Ibnu Abdullah,
Dar Musta'mal, Mu'tah, Al-Karak, Jordan.

i - Tafseer Sya'rawi
ii- Tafseer Ibn Kathir (English Version)

No comments:

Post a Comment