Monday, May 3, 2010

Jangan Pernah Berhenti Mencuba

Pernah lihat ayam?

Ayam yang dikurung. Dibesarkan didalam sangkar. Sepanjang umurnya belum pernah dilepaskan keluar. Makan diberi. Minum disediakan. Namun sampai masanya, ia akan disembelih untuk di makan oleh manusia.

Apa kaitan ayam dengan kita?

Ayam itu tidak pernah mencuba, mencuba untuk keluar dari sangkar kurungannya. Manusia yang tidak berani mencuba, sama seperti si ayam. Penakut. Mungkin juga si ayam pernah mencuba, tetapi setelah gagal, ia tidak lagi berani mencuba.

Inilah sindrom si ayam, ataupun bak kata Ustaz Hasrizal (Saifulislam.com) Elephant Sindrome! Si gajah yang sudah tertambat dengan rantai besi di kakinya sedari kecil, pernah mencuba untuk melepaskan dirinya, namun gagal. Sehinggalah si gajah meningkat dewasa, namun si gajah yang kuat itu sudah berhenti berusaha. Ketika dewasanya, cukuplah sebelah sahaja dari kakinya untuk dirantai, walaupun seperti yang kita tahu, kekuatan si gajah itu mampu sahaja memutuskan rantai tersebut.

Kebiasaanya, ayam-ayam ini sangkarnya terbuka, tapi seekor pun tiada yang pernah keluar terbang!

Manusia yang berhenti mencuba dan berusaha juga mungkin terkena sindrom ini.
Justeru itu, jangan pernah berhenti mencuba. Sama ada mencuba untuk berubah, atau mencuba untuk memperolehi kejayaan, atau apa saja situasi keadaanya, asalkan kita yakin dan berusaha dengan hebatnya.

Saidina Umar, ketika dizaman kelam jahiliyyahnya, beliau adalah seorang yang sangat memusuhi Islam. Namun, setelah Iman dan Taqwa menyinari lubuk hatinya, dialah yang di angkat untuk menjadi Khalifah Ar-Rasyidin ke-dua. Justeru itu, sejarah kehidupannya membuktikan kepada kita, dia pernah mencuba untuk berubah! Dan ianya berhasil.


وَلاَ تَايْـَسُواْ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لاَ يَايْـَسُ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكَـفِرُونَ ..

(87. ''.. and never give up hope of Allah's mercy. Certainly no one despairs of Allah's mercy, except the people who disbelieve.'') (87 : 12)


Setelah mencuba, yakinlah! Kerana di sisimu ada yang Maha Kuasa.

Ibnu Abdullah,
Dar Musta'mal, Mu'tah, Al-Karak, Jordan.

No comments:

Post a Comment