Saturday, May 8, 2010

Di Azab Penuh Keasyikkan

Khamis kelmarin, kelas Tafsir Tahlili berjalan seperti biasa. Dr. Thalib menyambung perbincangan ke ayat seterusnya. Menyambung kuliah yang lepas. Masih lagi di sekitar surah Al-Furqan. Pembeda antara yang hak dan yang bathil. Berlegar-legar di fikiran saya akan ayat-ayat yang telah dipelajari, selarikah dengan amal yang saya zahirkan. Oh, risaunya bukan kepalang. Adakah nanti di akhirat saya akan dibangkitkan buta? Padahal tika di dunia saya dapat melihat. Ya Allah, bantulah diri-ku.

Tiba ke ayat seterusnya, Doktor mengarahkan seorang pelajar lelaki Indonesia membacakan ayat seterusnya. Lunak dan mencengkam jiwa mendengar suaranya. Membutirkan setiap hak yang terkandung di dalam huruf yang membentuk sebuah ayat yang memberikan peringatan bagi mereka yang mahu mengambil pedoman.

وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَاماً^^إِنَّهَا سَآءَتْ مُسْتَقَرّاً وَمُقَاماً

(And those who say: "Our Lord! Avert from us the torment of Hell. Verily, its torment is ever an inseparable punishment.'' ^^ Verily, its torment is ever an inseparable, permanent punishment.) (25 : 65&66)


Kalimah الَّذِينَ di dalam ayat ini merujuk kepada ayat sebelumnya. 2 ayat tersebut, menceritakan tentang kisah mereka yang di gelarkan Hamba Ar-Rahman, وَعِبَادُ الرَّحْمَـنِ. Tak mengapa, pada entri seterusnya, insya-Allah saya akan berpatah balik kebelakang menceritakan perihal siapakah Hamba Ar-Rahman ini.

Mengapa Jahannam

Dr. Thalib melemparkan sebuah persoalan. Mengapakah di Neraka Jahannam di namakan Jahannam جَهَنَّمَ? Pelajar terdiam seketika, mecari-cari jawapan, andai ada tertulis didalam kitab silibus. Sayang, tiada!

Lantas Dr. Thalib menjawab sendiri persoalan tersebut. Ia di namakan Jahannam kerana kedahsyatan azab yang wujud didalamnya. Sempat juga beliau mengingatkan agar kami memperbetulkan perspektif dan sangkaan tentang keadaan didalam neraka hanyalah suasana panas dan api sahaja. Bahkan tidak sekali-kali. Didalam neraka, keadaanya bukanlah panas semata-mata, bahkan kesejukan juga turut ada. Tidaklah seperti kesejukkan di dunia, tetapi lebih dahsyat dari itu. Beliau membacakan buktinya,

Firman Allah S.W.T;

لاَ يَرَوْنَ فِيهَا شَمْساً وَلاَ زَمْهَرِيراً

(they will see there neither the excessive heat, nor the excessive bitter cold.) (76 : 13)


EXCESSIVE BITTER COLD!

Ini sejuk dalam bentuk kenikmatan, tetapi mampu sahaja meragut nyawa kerana tahap sejuknya. Bagaimanakah pula di Neraka Jahannam nanti?

Belum selesai tentang kedahsyatan seksaan yang ada di neraka, sekali lagi Dr. Thalib menyoal tentang penggunaan kalimah عَذَابَ. Mengapakah di datangkan ia dalam keadaan 'Nakirah' bukannya 'Ma'rifah' iaitu العَذَابَ.
Justeru kerana, tidak ada sesiapa pun yang mengetahui betapa dahsyatnya azab yang sedia menanti.

Azab Yang Asyik

Bahasa arab penuh seni. Justeru itu sesuailah Al-Quran diturunkan di dalam bahasa Arab. Ketinggian Balaghah, Nahu dan Saraf yang ada pada bahasa Arab tidak mampu di saingi oleh mana-mana tektual bahasa yang lain.

Kalimah غَرَام di dalam bahasa arab memberi maksud dan pengertian asyik, kecintaan yang terlalu tinggi dan khayalan dalam kebahgiaan. Sehinggakan, ia dibayangkan seperti apa yang terkandung di dalam bait-bait 'Qasidah Syair Laila Majnun' yang sangat panjang. Bagaimana Majnun yang terlalu mencintai Laila, segalanya terungkap di dalam Qasidah tersebut.

Namun, apa kaitan Azab dengan Cinta Yang Mengasyikkan??

Sesungguhnya sidang pembaca sekalian,
Azab di neraka mencintai ahli-ahli neraka penuh kecintaan. Mereka di awasi dari kejauhan. Nanti saat dan ketikanya, neraka Jahannam akan melayani mereka-mereka yang masuk ke dalamnya dengan layanan yang penuh kecintaan. Bagaimanakah itu? Tidaklah mampu saya gambarkan, tetapi harapnya, ia mampu di fahami.

يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلاّتِ وَتَقُولُ هَلْ مِن مَّزِيدٍ

(30. On the Day when We will say to Hell: "Are you filled'' It will say: "Are there any more'') (50 : 30)


Bertaqwalah kita kepada Allah dengan sepenuhnya. Ingatan buat diri saya yang selalu lupa!

Ya Allah, selamatkan Kami dari azab-Mu, walaupun kami tahu kami tidak layak ke syurga-Mu, namun tidaklah pula kami sanggup ke neraka-Mu!

Ibnu Abdullah,
Dar Musta'mal, Mu'tah, Al-Karak, Jordan.

i - Tafseer Sya'rawi
ii- Tafseer Ibn Kathir (English Version)

2 comments:

Adam Lee said...

Best2. ah~ nak belaja tafsir jugak!!

Izani Abdullah said...

belajar sama2 yuk!

Post a Comment