Monday, April 26, 2010

Inilah Peluangmu

Mengenali Rozaini Nor Rostamizi, seorang kawan, teman & sahabat. Bukan teman biasa-biasa dalam diari hidup saya. Pelbagai kenangan manis dan pahit pernah di rasa bersama. Bermula dari tingkatan satu sehingga kini.

Pelbagai perkara pernah dikongsikan bersama. Tingkatan empat kami merupakan sebahagian dari kisah-kisah duka. Hanya rakan-rakan setingkatan sahaja yang mengetahuinya, itupun lebih banyak perasa dari yang asli.

Saya dan Rozaini.

SPM menyaksikan kami gugur sebagai syuhada'. Tidak berjaya meneruskan pengajian ke menara gading. Saya yang seawalnya telah mengikut jejak langkah Yasin bersama-sama mengisi borang STAM. Yasin mengisi atas dasar minatnya untuk mengambil STAM, walaupun rata-rata teman mengakui, kehebatan Yasin dalam subjek-subjek SPM dengan selambanya.
Saya pula mengisi borang STAM kerana takut-takut keputusan SPM nanti tidak seperti yang di harapkan.

Berlainan pula dengan Rozaini, dia dengan yakinnya percaya bahawa keputusan SPM nanti adalah yang terbaik. Menyambung pengajian ke mana-mana universiti dalam negara.
Akhirnya, keputusan muncul. Ketika itu, ada yang menangis kesedihan, tertawa keriangan, mahupun yang tidak ada perasaan.

Selanjutnya, plot biasa yang ditempuhi oleh lepasan SPM, mengisi permohonan UPU. Sekali lagi, ia menyaksikan kami gugur. Tidak terpilih, kecewa, merana, semua ada.

Mujurlah saya dahulu mengisi borang STAM, namun ujian Allah itu sangat menarik. Tarikh kemasukan telah berlalu. Baru saya teringat, sewaktu surat kelayakkan menyambung STAM tiba dahulu, saya telah menolaknya mentah-mentah.

Mengelabah. Hendak sambung ke kolej swasta, tidak berduit.

Hendak berkerja, sayangkan umur yang masih muda dan saya masih berminat untuk menimba ilmu.

Lantas, Pejabat JAIS yang belum pernah menyaksikan pelbagai peristiwa yang berkaitan dengan Dr. Asri itu saya panjat. Ke hulu ke hilir memohon agar diberikan lagi tempat. Namun sayang, semuanya telah penuh. Sesalan yang tidak berkesudahan. Namun semangat tidak luntur, saya masih berusaha memohon agar diberikan tempat.

Sesungguhnya Allah maha mendengar rintihan hambanya, saya berpeluang. Setelah rayuan dibuat kepada pihak sekolah, akhirnya saya mendapat tempat di SAMT Hisamuddin, Kg. Jawa Klang. Yasin pula sudah awal-awal mendaftar di SAMT Sg. Manggis, Banting. Keputusannya yang baik dalam SPM tidak dihiraukan, dia tetap dengan keputusannya. STAM.

Berlainan pula dengan Rozaini, setelah tiada universiti yang sanggup mengambilnya sebagai pelajar, akhirnya dia membuat keputusan untuk berkerja terlebih dahulu. Berbekalkan sijil SMA dan SPM, jawatan terbaik adalah sebagai guru sandaran KAFA.

Hampir setahun berlalu, saya selesai menduduki STAM. Keputusan yang memberangsangkan telah saya kecapi. Rozaini, setelah setengah tahun membanting tulang di KAFA, dia terus melanjutkan pengajiannya di KUIS, Bangi, Selangor.

Aturan Allah mendahului segalanya, jodoh Rozaini tidak bertahan lama dengan KUIS. Amer Munshi, Ahmad Zarif, Niekman dan rakan-rakan yang lain tidak mampu menceriakan sesi pembelajarannya di KUIS. Hampir setiap minggu menunggang motorsikalnya pulang ke rumahnya di berek polis seksyen 20. Entah apa yang dicarinya.

Amer Munshi. Bakal menjadi penggerak utama Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS)

Selang tidak lama selepas saya memperolehi keputusan STAM, Rozaini menyatakan hasratnya melanjutkan pengajiannya ke tingkatan enam. Mustahil. Ketika itu, sudah bulan mac, dan dia pun tidak pernah mengisi borang untuk menyambung STAM.
Surat rayuan tidak dilayan. Kunjungan hormat ke pejabat JAIS pun seperti tiada jawapan. Akhirnya, mangsanya adalah saya. Dengan sepenuh tenaga, saya memerah otak dan kekuatan, mencari jalan untuk membantunya.

Reza, Khaliq & Yasin Yang Selamba

Oh, sebelum terlupa, Yasin seperti yang dijangkakan oleh saya, dia Mumtaz semua subjek. Memang bukan igauan mimpi. Itulah Yasin.

Kembali kepada cerita Rozaini, akhirnya dengan bantuan pihak sekolah, dan dalam masa yang sama, ramai pelajar yang telah keluar dari mendaftar sebagai calon STAM kerana mendapat tempat di Matrik dan Universiti memberi ruang dan peluang buat Rozaini.

Setahun juga telah berlalu. Kini dia telah berjaya.Slip Keputusan STAM 2009 menyatakan bahawa Rozaini memperolehi 6 Mumtaz dan 4 Jaid Jiddan . Walaupun sebenarnya dia tidaklah sepandai saya. Hmm...

Dan kini, beliau di tawarkan dermasiswa dari Jabatan Agama Islam Selangor untuk menyambung pengajian di Universiti Al-Azhar, Mesir. Bukan semuanya berpeluang. Walaupun dahulu, saya juga ditawarkan dengan tawaran yang sama. Namun hati saya yang ketika itu, lebih berat memilih untuk ke Jordan. Dan kini, saya di Jordan. Bukan lagi fantasi, tapi realiti.

Yasin pula menyambung pengajiannya ke Universiti Kebangsaan Malaysia atas sebab-sebab tertentu walaupun keputusannya layak untuk mendapat tempat di Universiti Oxford.

Untuk temanku, Rozaini Nor Rostamizi.

Kuat dan yakin diri. Percayalah ini ketentuannya.

Mesir dan Nil akan menyambut ketibaanmu di sana. Pilihlah untuk mengikuti jejak Yusuf dan Musa. Insya-Allah, Allah akan membantumu, sahabatku. Semoga ini adalah pilihan terbaik untuk dirimu.

..وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَىِّ الَّذِى لاَ يَمُوتُ
And put your trust in the Ever Living One Who dies not.. (58 : 25)


Inilah Peluangmu ......

P/S : Cerita di atas mengandungi unsur-unsur karut. Namun tidak lari dari nilai yang sebenar. Supaya Rozaini tetap yakin.

Ibnu Abdullah,
Dar Musta'mal, Mutah, Al-Karak, Jordan.

2 comments:

Adam Lee said...

oh? Rozaini nak datang sini eh?
tolong bagitahu dia ada seorang senior yang kacak ada di Mesir. Apa2 hal boleh contact senior kacak tersebut.
*tau kan siapa senior tu?

Izani Abdullah said...

yup, insya Allah...
senior kacak? keh2! kacak la jugak!

Post a Comment