Sunday, April 18, 2010

Pepatah Pujangga

Entah kenapa lewat malam ini terasa begitu sepi. Sangat sunyi. Mungkin saya sudah lama tidak melampiaskan kerinduan yang sebenar kepada Allah. Kadangkala jiwa terasa kosong, mungkin ada sesuatu yang tersangkut di antara langit dan bumi. Terawang-awang saja rasanya.

Sambil jari leka memetik papan kekunci, saya berulang-ulang kali mendengar lagu dendangan kumpulan nasyid Hijjaz. Lagunya damai, membibitkan rasa tenang di jiwa. Seeloknya saya kongsikan dengan para pembaca, mungkin kemudiannya anda akan memahami mengapa jiwa saya sayu.

Pepatah Pujangga

Burung-burung berterbangan
Angin pagi bertiupan
Sang suria mula memancar
Menyinari alam semesta

Insan di dunia mulai tersedar
Sehari lagi umur bertambah
Yang dah pergi akan di ganti
Yang masih hidup terus berbakti...

Jangan takut pada mati
Jika beriman bertaqwa
Kubur bukan tempat rohani
Tapi perhentian jasmani

Wahai orang-orang beriman
Inilah pepatah pujangga
Kata yang telah diberikan
Dari insan bijaksana

Mari insan mari semua
kau dan aku Menadah tangan
Memohon doa pada Ilahi
Agar selamat hidup dan mati


Album : Pelita Hidup III
Munsyid : Hijjaz

-sumber-
http://liriknasyid.com

Bagi yang ingin mendengarnya, bolehlah ke link ini.

"KUBUR BUKAN TEMPAT ROHANI, TAPI PERHENTIAN JASMANI"

Ya Allah, seandainya aku menodai diri ini dengan dosa dan maksiat sehingga aku terleka dari mengejar redha-Mu, maka bersaksilah, bahawa aku tidak layak untuk ke syurga-Mu, namun ya Tuhan, tidak pula aku mampu menahan beratnya akan seksaan & azab api neraka-Mu... Ampunkan diriku wahai Allah yang maha pengampun, sesungguhnya redha-Mu adalah tujuan hidupku. Amin"


Ibnu Abdullah,
Dar Musta'mal, Mutah, Al-Karak,
Kingdom Of Heshimate, Jordan.

No comments:

Post a Comment