Sunday, January 3, 2010

Ukhuwwah Dari Kawah Bubur

Sudah hampir seminggu 10 Muharram berlalu. Buat pertama kalinya di Mu'tah khasnya dan Jordan amnya, Program Memasak Bubur 'Asyura berjaya dilangsungkan hari ini.Walaupun gelombang ketakutan untuk menghadapi fatrah imtihan nihaie sedang melanda, namun sambutan yang diberikan tidak kurang hangatnya.

Program yang dirangcang dalam masa yang singkat, berbekalkan idea dari Exco BKP, Ustas Hazmi dan dibawah arahan Ustaz Abdul Rahim, akhirnya berjalan dengan sempurna. Ustaz Taufiq selaku 'Iron Chef' menzahirkan kehandalannya sepanjang program berlangsung.

Biarlah apapun definisi & rungkaian tentang sejarah bubur 'Asyura. Perbuatan khurafat mahupun bida'ah, namun bagi saya, realitinya ia adalah sebuah program yang mampu memupuk ikatan ukhuwwah agar menjadi lebih erat. Apalah salahnya, diniatkan hasilnya nanti adalah untuk sedekah. Bukankah itu sebahagian dari ibadah? Anda mampu mencari jawapannya sendiri.

Firman Allah S.W.T;

وتَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلۡبِرِّ وَٱلتَّقۡوَىٰ‌ۖ وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلۡإِثۡمِ وَٱلۡعُدۡوَٲنِ‌ۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ‌ۖ إِنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلۡعِقَابَ

“dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. dan bertaqwalah kepada Allah, kerana Sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya (bagi sesiapa Yang melanggar perintahNya)” – Surah al-Maaidah : 2

Sesungguhnya, terikatlah sebuah ukhuwwah dari se-kawah bubur.

Semoga program sebegini akan dijadikan program tahunan PERMATA.

Sekalung tahniah buat AJK2 pelaksana program khasnya dan seluruh warga Mu'tah yang terlibat. Selamat menghadapi imtihan nihaie . Semoga beroleh kejayaan yang cemerlang.

~'Iron Chef', Ustaz Taufiq diimport khas dari Dimasq~

~7jam mengacau bubur tanpa henti. Berjaya memecahkan World Record~

~Ustaz Hazmi sudah tidak sabar lagi..~

~Sudah siap dimasak~

~kawah ke-2, dah sampai ke malam pun masih tak selesai lagi. Sejuknya angin, ALLAH sajalah yang tahu~

~Proses terakhir, tempoh mengeraskan bubur sebelum dipotong & diedarkan. Goreng pon sodap~

No comments:

Post a Comment