Saturday, December 5, 2009

Imtihan, Sepanjang Fatrah Kehidupan

Diuji dan teruji sepanjang hayat dikandung badan adalah 1 sunnatullah yang telah ditakdirkan oleh Allah sejak azali lagi. Pelbagai jenis ujian dan rintangan telah Allah sediakan.

Manusia diuji sesuai dengan taraf kemampuannya. Ayat Al-Quran yang dijadikan wirid bagi kebiasaan sesetengah orang Islam seusai menunaikan solat telah membuktikan bahawa manusia akan diuji mengikut kadar kemampuannya.

لاَ يُكَلّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَآ إِن نَّسِينَآ أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَآ إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنتَ مَوْلَـنَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَـفِرِينَ

(286. Allah burdens not a person beyond his scope. He gets reward for that (good) which he has earned, and he is punished for that (evil) which he has earned. "Our Lord! Punish us not if we forget or fall into error, our Lord! Lay not on us a burden like that which You did lay on those before us (Jews and Christians); our Lord! Put not on us a burden greater than we have strength to bear. Pardon us and grant us forgiveness. Have mercy on us. You are our Mawla (Patron, Supporter and Protector) and give us victory over the disbelieving people.'')

Diuji sekadar lingkungannya, tidak melampaui batas kemampuan.

Ibu bapa diuji dengan anak-anaknya.

Guru diuji dengan anak didiknya.

Penuntut ilmu diuji dengan pelajaran dan fatrah imtihannya.

Pendakwah diuji dengan tentangan dari mad'unya.

Para Huffaz diuji dengan keterlupaan dan kelalainya dalam menghafaz
Dan begitulah seterusnya. Diuji sekadar dalam lingkungan keberadaannya. Jarang sekali manusia itu diuji dengan yang bukan berkaitan dengan dirinya dan kehidupannya.

Fitnah Itu Ujian

أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُواْ أَن يَقُولُواْ ءَامَنَّا وَهُمْ لاَ يُفْتَنُونَ

(1.Do people think that they will be left alone because they say: "We believe,'' and will not be tested.)

Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan dengan berkata "Kami telah beriman" sedangkan mereka berlum lagi diuji.Banyaknya manusia berdiri dengan megah lalu berseru dan mendakwa diri mereka telah beriman, menjalankan prinsip-prinsip agama, dan pelbagai lagi genre dakwaan mereka. Namun mereka masih belum sedar akan fitnah yang akan datang melanda. Menguji sejauh mana keimanan mereka berdasarkan tahap iman mereka.

Ini bertepatan dengan sebuah hadis yang berbunyi;

أَشَدُّ النَّاسِ بَلَاءً الْأَنْبِيَاءُ، ثُمَّ الصَّالِحُونَ، ثُمَّ الْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ، يُبْتَلَى الرَّجُلُ عَلَى حَسَبِ دِينِهِ، فَإِنْ كَانَ فِي دِينِهِ صَلَابَةٌ زِيدَ لَهُ فِي الْبَلَاء

"Seberat-berat ujian ke atas manusia adalah para nabi & rasul, kemudian orang-orang soleh, kemudian yang terbaik (diantara kamu) dan yang terbaik (diantara kamu). Diuji seseorang itu berdasarkan agamanya, jika teguh agamanya, maka semakin beratlah baginya ujian (tersebut)."

Benarlah, bahawa bagi rasul seberat-berat ujian. Nabi Nuh A.S,
Ibrahim A.S, Musa A.S, Isa A.S dan Rasulullah S.A.W adalah 5 rasul Ulul Azmi. Diuji dengan ujian yang paling berat sekali. Ada yang diuji dengan kekufuran isteri dan anak-anak, diuji dengan perintah menyembelih anak yang disayangi, diuji dengan dakwah yang mendapat seberat-berat tentangan dari kaumnya sendiri dan pelbagai lagi ujian yang yang telah diaturkan oleh Allah S.W.T untuk mereka semua. Namun ia ditempuh dengan penuh kesabaran.

Keajaiban Sabar Dalam Menempuh Ujian

Segalanya telah terbukti, sabar adalah kunci utama kepada kejayaan mengharungi ujian dan dugaan yang datang melanda.

Ketika mana Nabi Ibrahim A.S dikhabarkan melalui mimpi akan perintah Allah bahawa anaknya perlu disembelih. Lalu setelah yakin bahawa itu adalah perintah daripada Allah, maka Nabi Ibrahim A.S mengkhabarkan kepada anaknya bahawa dia perlu disembelih maka apakah kunci kepada kejayaan Ibrahim dalam menghadapi mihnah tersebut?

Tidak lain adalah kerana kesabaran anaknya dalam mematuhi perintah daripada Alla tersebut.

سَتَجِدُنِى إِن شَآءَ اللَّهُ مِنَ الصَّـبِرِينَ

(102."...if Allah wills, you shall find me of the patient.'') As-Saffat.

Nescaya kau akan medapati aku dari golongan orang-orang yang bersabar.

Disitulah kuncinya, maka dengan rahmat dan kasih sayang Allah, digantikanlah Nabi Ismail dengan seekor haiwan ternakan yang sihat lagi gemuk.

Jika sifat sabar dapat dipupuk dan disemai dengan jayanya, maka akan lahirlah seorang insan yang mulia akhalaknya.

Seperti mana yang telah saya huraikan dalam entri yang lepas akan sifat sabar Rasulullah dan para sabahat yang terlalu tinggi dalam menyebarkan dakwah dan menghadapi tentangan kaum sendiri, hingga akhirnya, Islam itu tertegak dengan megahnya diserata pelusuk dunia.

Akhirnya, Istiqamahlah dalam kesabaran dan ia menjadi kesinambungan kepada sempurnya sebuah kejayaan dalam sesebuah ujian.

Semoga kita dapat mengambil iktibar dari kehidupan para Nabi dan Rasul A.S dalam menempuh ranjau kehidupan.

"Selamat Menempuh Imtihan Thani"

Ibnu Abdullah
Dar Cempaka, Mu'tah, Jordan.

No comments:

Post a Comment