Thursday, December 24, 2009

Jangan Jadi Manusia Bodoh Sombong

Saya selalu mendengar pepatah Melayu yang tak pernah wujud dalam buku, namun realitinya ada digunakan oleh teman-teman saya. Antaranya ialah,

"Jangan Jadi Bodoh Sombong. Pandai Tak Boleh Di Ikut, Bodoh Tak Boleh Di Ajar"

Mungin sekali dengar, pepatah ini agak keterlaluan. Namun cuba kita cari apa yang tersirat disebalik pepatah ciptaan remaja Melayu moden ini. Sebenarnya ia membawa satu maksud yang amat mendalam. Iaitu jadilah seorang yang mampu menerima teguran. Saya selalu menyematkan dalam hati saya bahawa manusia itu berbeda-beda dalam cara menafsirkan manusia yang lain. Seorang ayah berbeda cara mengasihi anak-anaknya dengan cara seorang ibu.

Teringat saya pada kisah seorang manusia luar biasa yang termaktub namanya didalam Al-Quran, iaitu Luqman Al-Hakim. Ketika mana beliau dan anaknya bersama seekor keldai tunggangan melalui sebuah pasar yang dipenuhi manusia. Pelbagai soalan menerjah akal. Mempersoalkan perlakuan mereka. Sebentar keldai ditunggangi anak, dikatakan anak derhaka. Sebentar sibapa menunggangi keldai sambil si anak menarik tali keldai, diperkatakan si bapa kurang penyanyang. Pabila keldai tidak ditunggangi dikatakan mereka kufur nikmat. Akhirnya pabila kedua-duanya menunggang keldai, mereka dituduh tidak berbelas kasihan terhadap haiwan.

Disatu sudut, perilaku masyarakat mempersoalkan perbuatan Luqman dan anaknya dilihat seperti terlalu mengganggu privasi. Namun dari satu sudut lain, persoalan-persoalan itu adalah menandakan masyarakat ketika itu mengambil berat terhadap masyarakat dan suasana yang berlaku disekeliling.

Manusia Positif

Jika ini berlaku ke atas diri anda, adakah anda akan tertekan?

Adakah anda akan melarikan diri, duduk berpindah ke dalam gua?

Adakah anda akan membunuh diri akibat terlalu 'stress'?

Jawapannya, hadapilah semua itu. Ubahlah setiap tanggapan negatif menjadi positif dengan memandangnya dari sisi yang mendatangkan kebaikkan.

"People concerning on you in many ways."

Jadi sebagai seorang pendakwah, hadapilah itu semua dengan tenang dan percaya diri.
Tenang dalam menerima kritikan. Percaya diri atas apa yang anda lakukan tidak melanggar syariatullah.

Transformasi

Ya, bukan mudah berubah. Bukan mudah merubah. Bukan mudah diubah. Berubah,Merubah,Diubah, dari satu tabiat kepada satu tabiat yang lain adalah satu perkara yang amat sukar.

Namun itu tidak mustahil. Lihat sahaja Saidina Umar Al-Khattab. Seorang pembunuh, kaki botol, ketua samseng arab jahiliyyah. Kebiasaannya adalah perbuatan maksiat. Namun akhirnya menjadi seorang Muslim dan Sahabat yang sangat berakhlak mulia. Sehinggakan Rasulullah pernah bersabda mafhumnya, "Jika ada lagi nabi setelahku, maka Umarlah orangnya."

Transformasi tidak hanya dapat dilakukan dengan azam dan semangat yang membara sahaja. Ia perlulah di ikuti dengan sikap istiqamah. istiqamah dalam melakukan perkara kebaikan. Tak perlu banyak, biar sedikit namun istiqamah, itu yang paling penting.

Selain itu, penyumbang kepada perubahan diri adalah dengan merubah atau keluar dari suasana lama kepada suasana baru. Contoh paling mudah, apabila seseorang yang banyak bercakap, masuk ke dalam kawasan perpustakaan yang suasananya adalah senyap dan diam, adakah dia akan terus bercakap dengan suara yang kuat dan menjerit-jerti bagai orang gila. Sudah pasti tidak, kalau adapun, dia pasti akan berbisik-bisik.

Begitulah juga diri kita, carilah suasana yang baik dan mampu membawa dan melorongkan diri anda kepada perubahan.

Saya juga cuba berubah. Anda semua bagaimana?

Anda mampu mengubahnya.

Ibnu Abdullah
Dar Cempaka, Mu'tah, Jordan.

No comments:

Post a Comment