Tuesday, November 17, 2009

SAINTIFIKNYA AL-QURAN

Semalam kelas Dr. Jamal Abu Ruman berjalan seperti biasa. Senyuman yang tidak pernah lekang dari bibirnya membuahkan ukhuwwah yang baik antara kami yang majoritinya pelajar Malaysia, dua orang pelajar Indonesia dan hanya seorang wakil pelajar berbangsa Arab. Banyak pro & kontra berada didalam suasana begitu.

Dr. Jamal Abu Ruman seringkali dikaitkan oleh pelajar-pelajar senior dengan ke'syadid'annya ketika mengajar di kelas & memberi markah di dalam peperiksaan. Namun dalam sebulan lebih saya mengikuti kelasnya, saya tidak nampak lagi
sikap-sikap yang muncul dari perwatakkannya bertepatan dengan apa yang dikhabarkan oleh abang-abang senior. Wajahnya yang putih bersih 'akibat' mengahafaz Al-quran tidaklah menjemukan saya untuk memandangnya ketika beliau menyampaikan kuliahnya.

I'jaz Al-Quran

Perbahasan yang amat lebar tentang tajuk I'jaz Al-Quran memakan masa yang panjang.
Apa yang saya nampak, ini semua hasil kerana ramainya anak Melayu Malaysia yang tidak fasih lagi berbahasa Arab. Dan akibatnya Dr. Jamal telah memperlahankan tahap kelajuannya dalam mengajar subjek Ulum Quran supaya anak-anak Melayu dapat memahaminya.

Saya tidak boleh untuk menghuraikannya dengan lebih lanjut, kerana bagi sesetengah pelajar, ini merupakan suatu keringanan yang amat sangat kerana tidak perlu terlalu bersusah payah untuk memahami subjek ini. Namun bagi pelajar-pelajar yang cintakan ilmu, penyampaian yang terlalu mudah akan menjerat kembali anak-anak Melayu Malaysia. Apakan tidak, jika dilihat dari suatu sudut, ia seperti terlalu memanjakan sehingga akan menyebabkan pelajar-pelajar malas berusaha dan hanya mengharapkan bantuan.

Buktinya, lihat sajalah buku subjek Ulum Quran yang bersih, dari sebarang noda dan dakwat pen mahupun pensil. Ah, cukuplah sahaja tentang bab ini. Berbalik kepada I'jaz Al-Quran, Seluruh ulama bersepakat bahawa Al-Quran I'jaz dari segi bayani. Namun, ramai juga ulama-ulama yang lain berpendapat Al-Quran juga I'jaz dari segi Ilmiah, Syariat dan beberapa sudut yang lain.

Apa yang saya tertarik untuk dibincangkan kali ini, adalah berkenaan dengan I'jaz Ilmiah. Al-Quran yang diturunkan 1400 tahun yang lalu telahpun membincangkan tentang Sains. Ini dapat dibuktikan melalui beberapa dalil yang akan saya datangkan, insya ALLAH.

Oksigen Berkurang

فَمَن يُرِدِ اللَّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلَـمِ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِى السَّمَآءِ كَذَلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ

(And whomsoever Allah wills to guide, He opens his breast to Islam; and whomsoever He wills to send astray, He makes his breast closed and constricted,
as if he is climbing up to the sky. Thus Allah puts the wrath on those who believe not.) 6:125

Allah menggambarkan bagi mereka yang beriman, dada mereka akan diterangi dengan hidayah Islam, namun bagi mereka yang kufur, Allah telah memberikan suatu gambaran bahawa betapa gelapnya dunia kebatilan dengan mendatangkan contoh dada-dada mereka akan terasa sempit dan tertekan seumpama mendaki ke langit.

Kalimah يَصَّعَّدُ yang di tasydidkan huruf ain, membawa maksud terlalu sukar untuk mendaki ke langit. Kajian sains masa kini telah membuktikan bahawa apa yang diperkatakan oleh Al-Quran adalah benar, tepat & saintifik. Ini kerana, semakin tinggi aras ketinggian menuju ke langit, semakin berkuranglah oksigen yang mana akan menyebabkan berlaku kesesakan nafas dan dada terasa seolah-oleh ditekan dan dihimpit oleh sesuatu. Maha Suci Allah yang menjadikan sekalian alam.

Tiga Kegelapan

"...يَخْلُقُكُمْ فِى بُطُونِ أُمَّهَـتِكُـمْ خَلْقاً مِّن بَعْدِ خَلْقٍ فِى ظُلُمَـتٍ ثَلَـثٍ..."

(He creates you in the wombs of your mothers, creation after creation in three veils of darkness.) 39:5

Ulama'-ulama' mufassirin terdahulu mengatakan bahawa tiga kegelapan itu merangkumi perut si ibu, rahim & uri. 1400 tahun kemudian, para saintis telah mendalami kajian berkenaan dengan alam rahim. Dan buktinya, tiga kegelapan itu benar-benar ada ketika proses kehamilan berlaku sehingga lahirnya anak itu ke dunia.

Kebaikan Tamar

وَهُزِّى إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلةٍ * تُسَـقِطْ عَلَيْكِ رُطَباً جَنِيّاًفَكُلِى وَاشْرَبِى وَقَرِّى عَيْناً
(And shake the trunk of date palm towards you, It will let fall fresh ripe dates upon you. So eat and drink and rejoice.) 19 : 25-26

Menjadi kebiasaan bagi Rasulullah memakan tamar semasa sahur & berbuka. Dan sehingga ke hari ini, sunnah itu telah menjadi ikutan bagi kebanyakkan muslimin yang mengetahui khasiat buah tamar.

Kelebihannya pula telah Allah rakamkan di dalam surah Maryam ayat 25 & 26. Kebaikkannya untuk wanita yang baru bersalin amat memberi kesan yang besar. Ini kerana, wanita yang baru bersalin kehilangan banyak darah, kalsium dan pelbagai lagi mineral & vitamin yang menjamin keseimbangan tubuh badan yang lemah selepas melahirkan anak.

Mengikut ilmu yang saya perolehi dari seorang tokoh perubatan & agamawan iaitu Dr. Jamnul Azhar, tamar mengandungi pelbagai jenis gula yang berkhasiat antaranya Fructose, Lactose & Sucrose. Ketiga-tiga jenis gula inilah yang memberi kesan yang besar dalam sistem tubuh badan manusia. Justeru itulah, muslimin yang berpuasa digalakkan berbuka dengan tamar untuk memberi 'warm up' kepada sistem perkumuhan di dalam badan manusia agar bersedia menerima limpahan juadah yang tersedia.

Saintifiknya Al-Quran

Maka, betapa beruntunglah mereka yang menjalani kehidupan seiring dengan agama, kerana Islam yang sedia ada dan terkandung di dalamnya segala keperluan hidup manusia akan menyuluh kepada jalan-jalan kejayaan.

Sesungguhnya, ilmu-ilmu yang diberikan kepada manusia hanyalah setitis dari selautan air yang melimpah.

وَلَوْ أَنَّمَا فِى الاٌّرْضِ مِن شَجَرَةٍ أَقْلاَمٌ وَالْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِن بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَّا نَفِدَتْ كَلِمَـتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

(And if all the trees on the earth were pens and the sea (were ink), with seven seas behind it to increase it, yet the Words of Allah would not be exhausted. Verily, Allah is All-Mighty, All-Wise.) 31:27

....bersambung, tunggu kuliyah yang seterusnya

Ibnu Abdullah
Dar Cempaka, Mu'tah, Jordan

2 comments:

Adam Lee said...

:O subhanallah~
aku ada tulis tentang penyakit mata nabi Yakob.
rupanya dlm al-quran ada tulis cara merawatnya- tanpa pembedahan!

boleh baca di sini:
http://budakmedik.blogspot.com/2009/10/white-eyed-prophet.html

Izani Abdullah said...

Thanks melawat blog ni Dr. Adam.
tulis? assigment la kan... mabruk2!!

Post a Comment