Friday, November 20, 2009

7 Pemuda Gua

Alhamdulillah,
Seharian suntuk saya dan rakan-rakan bersiar-siar ke bandar Amman, Jordan. JOD5 caj dikenakan bagi setiap penumpang, tambang untuk coaster yang kami sewa dari Mu'tah. Ustaz Ihsan sebagai ketua telah menjalankan tanggungjawabnya dengan sebaik-baiknya.Bermulanya destinasi kami adalah dengan menziarahi Gua Ashabul Kahfi, kemudian ke 'Abdali, Balad, City Mall dan akhirnya ke Mecca Mall.

The Cave Of Seven Sleepers

Hembusan angin dingin ketika musim sejuk ini amat mengigit. Biarpun cuaca sejuk di Amman tidaklah sesejuk Mu'tah, namun tiada bezanya.
Mungkin kulit & lelemak pelajar-pelajar baru masih belum terbiasa untuk menahan kedinginan angin.

Setibanya dihadapan pintu gua, Ustaz Ihsan sebagai 'tourist guide' memberi sedikit info kepada semua ahli rombongan. Katanya terdapat 3 tempat di dunia ini yang di dakwa sebagai Gua Ashabul Kahfi. Pertamanya di Jordan, kedua di Syria dan ketiganya di Turki. Namun pendapat yang paling rajih adalah di bumi Amman, Jordan. Ini kerana terdapat sumber mata air berdekatan dengan pintu gua, dan ia diceritakan di dalam hadis-hadis Nabawi.

Namun bukan tempat yang saya cari untuk diambil pengiktibaran. Apa yang saya cari dan tencari-cari adalah punca kekuatan iman 7 orang pemuda yang cuba melarikan diri dari fitnah kezaliman pemerintah ketika itu. Bagaimana mereka di ilhamkan oleh Allah untuk memilih sekecil-kecil tempat sebagai perlindungan daripada memilih untuk melarikan diri mereka jauh kehujung dunia.

Firman Allah S.W.T ;

أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَـبَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُواْ مِنْ ءَايَـتِنَا عَجَبًا *إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُواْ رَبَّنَآ ءَاتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّىءْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا*فَضَرَبْنَا عَلى ءَاذَانِهِمْ فِى الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَدًا
ثُمَّ بَعَثْنَـهُمْ لِنَعْلَمَ أَيُّ الحِزْبَيْنِ أَحْصَى لِمَا لَبِثُواْ أَمَدًا*

(9. Do you think that the people of Al-Kahf and Ar-Raqim were a wonder among Our signs) (10. When the young men fled for refuge to Al-Kahf. They said: "Our Lord! Bestow on us mercy from Yourself, and facilitate for us our affair in the right way!'') (11. Therefore, We covered up their hearing in Al-Kahf for a number of years.) (12. Then We raised them up, that We might test which of the two parties was best at calculating the time period they tarried.)

Kemudian Allah berfirman lagi ;

*نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نبَأَهُم بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ ءَامَنُواْ بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَـهُمْ هُدًى * وَرَبَطْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُواْ فَقَالُواْ رَبُّنَا رَبُّ السَّمَـوَتِ وَالاٌّرْضِ لَن نَّدْعُوَاْ مِن دُونِهِ إِلـهاً لَّقَدْ قُلْنَا إِذًا شَطَطًا * هَـؤُلاءِ قَوْمُنَا اتَّخَذْواْ مِن دُونِهِ ءَالِهَةً لَّوْلاَ يَأْتُونَ عَلَيْهِم بِسُلْطَـنٍ بَيِّنٍ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا * وَإِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ إَلاَّ اللَّهَ فَأْوُواْ إِلَى الْكَهْفِ يَنْشُرْ لَكُمْ رَبُّكُم مِّن رَّحْمَتِهِ وَيُهَيِّىءْ لَكُمْ مِّنْ أَمْرِكُمْ مِّرْفَقًا *

(13. We narrate unto you their story with truth: Truly, they were young men who believed in their Lord (Allah), and We increased them in guidance.) (14. And We made their hearts firm and strong when they stood up and said: "Our Lord is the Lord of the heavens and the earth, never shall we call upon any god other than Him; if we did, we should indeed have uttered an enormity in disbelief.) (15. These our people have taken for worship gods other than Him. Why do they not bring for them a clear authority And who does more wrong than he who invents a lie against Allah.) (16. (The young men said to one another:) "And when you withdraw from them, and that which they worship, except Allah, then seek refuge in the cave; your Lord will open a way for you from His mercy and will make easy for you your affair.'')

Kisah yang terukir didalam Al-Quran, pastinya bukan ciptaan, dan di situlah saya temui kunci kepada terdorongnya 7 pemuda beriman ini.

Doa, Senjata Orang Beriman

Rupa-rupanya, doa mereka itulah kunci kejayaan. Kejayaan mereka berupa petunjuk dari Allah untuk bersembunyi didalam gua. Gua yang padanya tiada sebarang kemudahan. Panas yang membahang tanpa pendingin hawa. Iman mereka terselamat dari menjadi mangsa kekejaman pemerintah yang zalim. Bukan melakukan kezaliman berupa jenayah. Namun kezaliman yang berupa kesyirikan. Zalim kepada diri sendiri & Tuhannya.

Allah mengingatkannya didalam surah Luqman ;

وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَبُنَىَّ لاَ تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ

(13. And when Luqman said to his son when he was advising him: "O my son! Join not in worship others with Allah. Verily, joining others in worship with Allah is a great Zulm (wrong) indeed.'')

Syirik itu juga satu kezaliman. Great Zulm, that is wrong indeed. Syirik
jugalah satu-satu dosa yang tidak terampun jika mati tanpa bertaubat nasuha. Betapa besarnya kezaliman ini. Disebabkan itulah, 7 pemuda beriman itu kesemuanya melarikan diri.

Berbalik tentang doa yang dipohonkan mereka ;

رَبَّنَآ ءَاتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّىءْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا

Tafsir Ibn Kathir menyatakan bahawa pemuda-pemuda tersebut membaca doa ini sejurus setibanya mereka didalam gua. Mereka bermohon supaya diberikan rahmah serta ditunjukkan jalan yang lurus kepada mereka semua.

Tertidurlah mereka selama beberapa ratus tahun yang lama. Tidaklah reput biar sedikitpun daging & tulang-temulang mereka. Akhirnya bangkit mereka tanpa merasakan kepenatan akibat tidur yang terlalu lama.

Maha Berkuasa Allah atas setiap sesuatu.







Dihadapan pintu masuk gua


Cacatan sejarah oleh pemerintah Khilafah Islamiyyah(xpasti khilafah mana)




Pemuda-Pemuda Mu'tah bersama penunggu Gua Ashabul Kahfi


Dihadapan Masjid - Nazmi, Izani & Sharif


Nazmi, Azle & Izani


Ahl Kahf St.

3 comments:

Adam Lee said...

izani, kau tak cerita sampai habis kisah ini. Tgk ayat 18...Allah pusingkan pemuda2 ini ke lambung kiri dan kanan; sama macam zaman skrg pesakit coma akan dialihkan ke belah kiri dan kanan utk elak bed sore.

cuma pesakit coma dr bg makan minum,kenapa mrk yg tidur ni xperlu pun?? kena kaji nih.

*izani dah makin gemuk~

Ibnu Abdullah said...

Heee~~
maaf la, mmg betul apa yg dr. adam nyatakan..
bkn xmau cerita..tp xcukup kaji lg..lainlah kalau dr. adam, bnyk ilmunya..

hmmm...mgkin sbb cahaya matahari yg masuk dari lubang atas gua tu kot..pesakit koma xterdedah pd chy..sbb duduk dlm wad..tp ada kena mengena ke? hmm...~

bkn GEMUK tp COMEL..hahaha!!

Adam Lee said...

itu ayat 17....Allah bgtau pasal cahaya matahari. Ayat 18 cerita pasal pusing2kan posisi org yg baring.Sebab, kalau asyik baring je(mcm org koma) nnt kena bed sore....erk, aku ini tunjuk pandai je~

*COMEL dan MONTEL

Post a Comment