Wednesday, March 3, 2010

Cahaya Itu Membedakan Antara Hak Dan Batil



Seminggu berlalu pantas. Hari ini sudah minggu kedua sesi 'persekolahan' bagi rata-rata pelajar yang belajar di Universiti Mu'tah, Jordan. Bagi saya, sesi 'persekolahan' kali ini amat bermakna. Manakan tidak, saya mengharap supaya 'penghijrahan' saya dari Cempaka ke Musta'mal akan membawa satu lembaran baru untuk saya mengubah diri saya.

Pada sesi 'persekolahan' kali ini, saya memberanikan diri untuk mendaftar 6 mata pelajaran. Antara subjeknya ialah Tafsir Tahlili, satu subjek baru yang telah diwajibkan bagi pelajar 'takhassus' fiqh dan usul fiqh bagi tahun ini. Subjek ini diajar oleh Dr. Thalib Suroiroh. Rata-rata pelajar Usuluddin yang saya interview menyatakan bahawa subjek ini adalah subjek 'killer'. Entah siapa yang sudah 'terbunuh' agaknya, dek belajar subjek ini.

Pada semester ini, Dr. Thalib mencadangkan kepada kami pelajar kelasnya untuk sama-sama mengkaji dan membincangkan isi dari Surah Al-Furqan. Surah 'Makkiyyah', kecuali beberapa ayat. Mengandungi 77 ayat. Kitab yang menjadi silibus kali ini pula adalah kitab Tafsir Sya'rawi. Karya seorang ulama besar dalam bidang tafsir al-Quran.

Al-Furqan, Membezakan Antara Yang Hak & Batil

Seperti yang disepakati para ulama, Al-Furqan merupakan salah satu dari nama-nama Al-Quran. Surah Al-Furqan terletak selepas Surah An-Nur. Susunan ini semua adalah susunan 'taufiqi', bukan 'ijtihadi'. Inilah salah satu mu'jizat keagungan Al-Quran. Kesemua ayat-ayatnya saling berkait antara satu sama lain. Masih kekal utuh sejak 1400 tahun yang lalu. Adapun kitab-kitab samawi yang lain. Semuanya hancur diubah dek tangan-tangan manusia.

Firman Allah S.W.T ;

أَفَتَطْمَعُونَ أَن يُؤْمِنُواْ لَكُمْ وَقَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلَـمَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِن بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ

(75. Do you (faithful believers) covet that they will believe in your religion inspite of the fact that a party of them (Jewish rabbis) used to hear the Word of Allah (the Tawrah), then they used to change it knowingly after they understood it){2 :75}


Dr.Thalib ada menyatakan, bahawa antara kaitan surah An-Nur & surah Al-Furqan adalah kerana, untuk membedakan antara perkara yang hak dan batil, tidak boleh tidak dengan menggunakan cahaya. Semudah contoh realiti yang diberi, seseorang yang berjalan didalam kegelapan malam, untuk memudahkan perjalanannya sampai ke destinasi, mestilah dengan menggunakan lampu suluh. Perumpamaan yang paling mudah untuk difahami bahawa melalui cahaya, ia mampu menerangi kehidupan manusia.

Manakala menurut kefahaman ma'nawi pula, apa yang dapat difahami, kehidupan manusia itu perlulah diterangi dengan cahaya Iman. Iman itu yang menyuluh jalan kehidupan manusia menuju ke negeri abadi di Sana nanti.

Perumpamaan tentang cahaya ada dinyatakan oleh Allah S.W.T pada firman-Nya ;

اللَّهُ نُورُ السَّمَـوَتِ وَالاٌّرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِى زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّىٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَـرَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لاَّ شَرْقِيَّةٍ وَلاَ غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِىءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِى اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَآءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الاٌّمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلَيِمٌ

(35. Allah is the Light of the heavens and the earth. The parable of His Light is as a niche and within it a lamp: the lamp is in a glass, the glass as it were a star Durriyyun, lit from a blessed tree, an olive, neither of the east nor of the west, whose oil would almost glow forth, though no fire touched it. Light upon Light! Allah guides to His Light whom He wills. And Allah sets forth parables for mankind, and Allah is All-Knower of everything.) {24 : 35}


..نُّورٌ عَلَى نُورٍ ..


Al-`Awfi meriwayatkan daripada Ibnu `Abbas bahawa maksud ayat diatas adalah keimanan dan amal kebaikkan seorang manusia itu.

Inilah kehebatan Allah S.W.T, didalam cahaya yang dijadikannya itu, ada lagi cahaya yang menerangi. Maha Suci Allah. Semoga ada pedoman bagi yang mahu memikirkannya.

Cahaya Itu Iman Dan Iman Itu Letaknya Pada Hati

Terlalu banyak ayat al-Quran yang disebutkan oleh Allah tentang hati. Kerana pada hati manusia itu letaknya cahaya keimanan. Cahaya keimanan itulah yang saya maksudkan sebagai cahaya yang membedakan antara hak dan batil. Adapun cahaya biasa yang kita lihat dengan mata kepala kita, pada zahirnya ia hanyalah cahaya biasa yang menerangi kegelapan.

Tidak payah lari jauh dengan memikirkan apa yang diungkapkan oleh al-Quran tentang hati. Cukup sahaja dengan bahasa Melayu yang kita tuturkan setiap hari. Pelbagai jenis simpulan bahasa dan peribahasa yang dikaitkan dengan hati.

Makan Hati.

Jatuh Hati.

Sakit Hati.

Patah Hati.

Hattakan, untuk menyatakan supaya sentiasa berwaspada pun dibahasakan dengan Hati-Hati.

Apa kata Rasulullah tentang hati pula? Dari Imam Ahmad, beliau meriwayatkan bahawa Abu Sa`id Al-Khudri berkata, bahawa Rasulullah S.A.W bersabda ;

الْقُلُوبُ أَرْبَعَةٌ: قَلْبٌ أَجْرَدُ فِيهِ مِثْلُ السِّرَاجِ يُزْهِرُ، وَقَلْبٌ أَغْلَفُ مَرْبُوطٌ عَلَى غِلَافِهِ، وَقَلْبٌ مَنْكُوسٌ، وَقَلْبٌ مُصْفَحٌ. فَأَمَّا الْقَلْبُ الْأَجْرَدُ: فَقَلْبُ الْمُؤْمِنِ سِرَاجُهُ فِيهِ نُورُهُ، وَأَمَّا الْقَلْبُ الْأَغْلَفُ فَقَلْبُ الْكَافِرِ، وَأَمَّا الْقَلْبُ الْمَنْكُوسُ فَقَلْبُ الْمُنَافِقِ، عَرَفَ ثُمَّ أَنْكَرَ، وَأَمَّا الْقَلْبُ الْمُصْفَحُ فَقَلْبٌ فِيهِ إِيمَانٌ وَنِفَاقٌ، وَمَثَلُ الْإِيمَانِ فِيهِ كَمَثَلِ الْبَقْلَةِ يُمِدُّهَا الْمَاءُ الطَّيِّبُ،وَمَثَلُ النِّفَاقِ فِيهِ كَمَثَلِ الْقَرْحَةِ يُمِدُّهَا الدَّمُ وَالْقَيْحُ، فَأَيُّ الْمدَّتَيْنِ غَلَبَتْ عَلَى الْأُخْرَى غَلَبَتْ عَلَيْهِ

(Hearts are of four kinds: the heart that is clear like a shining lamp; the heart that is covered and tied up; the heart that is upside-down; and the heart that is clad in armor. As for the clear heart, it is the heart of the believer in which is a lamp filled with light; as for the covered heart, this is the heart of the disbeliever; as for the upside-down heart, this is the heart of the hypocrite, who recognizes then denies; as for the armor-clad heart, this is the heart in which there is both faith and hypocrisy. The parable of the faith in it is that of legume, a sprout that is irrigated with good water, and the likeness of the hypocrisy in it is that of sores that are fed by blood and pus. Whichever of the two prevails is the characteristic that will dominate.)

Dan sesungguhnya, hati-hati orang yang beriman itulah yang cahayanya paling terang sekali.

Ketahuilah, pada hati itu ada Iman, dan Iman itu bercahaya.

Carilah Iman, bukan di tepian pantai. Bukan jua dapat dijual beli. Bahkan tidak dapat diwarisi, walau dari seorang ayah yang bertaqwa.

Ibnu Abdullah,
Dar Musta'mal, Mu'tah,
Karak, The Heshimate Kingdom of Jordan.

No comments:

Post a Comment