Saturday, February 20, 2010

Emosi Tanpa Panduan Akal Yang Merosakkan

Lama saya membiarkan entri sebelum ini agar ramai yang dapat membacanya. Lama juga saya tunggu sebarang kritikan ikhlas dari individu-individu yang akan terasa dengan entri tersebut. Rupa-rupanya, penantian itu berhasil. Banyak komen-komen yang 'memberangsangkan' muncul di ruang Bicara Sepintas Lalu. Para pembaca budiman sekalian boleh melihat secara langsung di ruang tersebut.

Antara contohnya;

bodoh: ada juga orang sebodoh ini kat mutah..nm je pljr agama..tegur xbertempat..kalau hansome xperlah..ni gemuk, nmpk muka xlayak lmgsung jd pimpinan, kata penah jd pimpinan ntuk 700 orng pljr..
tu pun xblh fkir ker..sedap2 je kata pemimpin mcm tu...ko hdup lah sndiri...jngn msuk persatuan, nk lihat blh hdup brape lama...mati xde orng nk tanam lah ko...


sahabat mu'tah: slm..kalu camni pemikiran nta,mk punah pljr syariah d bwh pentdbrn pemikiran dangkal dan bdk2 yg d miliki olh nta ngn kwn2 nta tu..


dan banyak lagi. Pembaca budiman sekalian boleh merujuknya sendiri.

Teguran Itu Umum

Saya menegur kerana saya mengalaminya. Bukan kerana semata-mata cakap-cakap kosong.
Mahupun untuk meraih publisiti, tetapi atas dasar simpati dan empati. Rasa kasih itu muncul kerana kita bersaudara. Langsung tidak ada sesiapapun yang saya kutuk, caci mahupun menghina keberadaannya sebagai seorang pemimpin, biarpun apa jenis juga organisasinya.

Yang menjadi persoalannya, kenapa penduduk Melayu Mu'tah yang perlu terasa?
Sepasti saya, dalam seluruh entri tersebut, langsung tidak saya kaitkan dengan kepimpinan Mu'tah. Padahal, Irbid dan Mafraq serta seluruh Jordan juga mempunyai kepimpinan dan organisasi sendiri. Tapi hanya Mu'tah yang berkomentar, langsung komentarnya pula berbaur dendam dan hasad dengki.

Sudah lama saya bermukim di Mu'tah ini. Hampir 5 bulan gamaknya. Namun selama itu jugalah saya merasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan pelbagai entiti serta organisasi yang wujud di bumi Syam ini.


Teringat saya akan pepatah lucu yang direka sendiri oleh guru Matematik Tambahan saya sewaktu di tingkatan 5 dahulu;

"Siapa Minum Oren, Terasa Orenlah, Takkan Rasa Sarsi"

Iman Itu Pemandu

Dalam kecanggihan dunia serba moden tanpa sempadan ini, pelbagai perkara boleh dilakukan didalam alam maya ini. Sama ada ia positif mahupun negatif, tergantung ke atas keimanannya ketika itu. Fitnah, kata-kata kesat, tuduhan, caci maki dan pelbagai perkara boleh dilakukan dengan sewenang-wenangnya.

Namun saya mengingatkan para pembaca budiman sekalian, setiap perlakuan itu ada balasannya, ada penyaksian ke atasnya, seperti mana yang selalu kita ulang-ulangkan di dalam surah Yaasin ayat 65 yang mana berbunyi;

الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَآ أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ

(65. This Day, We shall seal up their mouths, and their hands will speak to Us, and their legs will bear witness to what they used to earn.)

Sesungguhnya, saya mengingatkan diri saya yang lemah ini, dan juga para pembaca yang budiman sekalian, untuk sama-sama bermuhasabah diri, akan segala perlakuan kita yang tidak kita sedari.

Justeru itu, sama-samalah kita memantapkan keimanan kita pada setiap saat dan waktu, agar terjaga segala perilaku kita dari sebarang keburukkan yang akan dipersoalkan dihadapan Rabbul Jalil dihadapan Allah kelak.

Medium Yang Pelbagai, Tapi Akhlak Yang Satu

Komentar seorang pembaca,

seorg abang: matlamat nak tegur 2 betul da... tp saluran dan cara 2 sgt2 xkene... nih pon salah satu sikap da'ie yg selalu silap nak menegur tp xkne care....fikir2kan lah sebelum bertindak...:)

Saluran dan cara yang sangat-sangat tidak kena?

Justeru itu, apakah gunanya ruang blog di alam maya ini? Kalau melaluinya saya tidak dapat menegur. Selain itu, medium apakah yang paling mudah untuk saya menegur? Pergi berjumpa dengan setiap orang dan menegurnya secara face-to-face
?

Walau apapun, saya seikhlasnya sangat-sangat menghargai teguran dari 'seorang abang' tersebut. Terima kasih.

Akhir kata, walau apapun kritikan, teguran, yang diberikan, saya sangat menghargainya. Namun perlu saya ingatkan, seandainya anda tidak dapat menerima pandangan saya di ruang ini, saya dengan lapang dada menyeru anda untuk meninggalkan ruang ini, kerana, kedatangan anda untuk membaca entri-entri, pendapat saya, tidak pernah saya paksakan, begitu juga sebaliknya.

Namun. Ketahuilah, saya menegur kerana sayang, bukan kerana benci.

Anda Muslim? Muslim itu bersaudara, dan ikatan kita adalah agama.

Selamat Bermuhasabah.

Ibnu Abdullah,
Dar Skod, Mu'tah, Jordan.


No comments:

Post a Comment