Friday, April 30, 2010

Apa Manhaj Enta?

Kembali segar berputik di fikiran saya akan perbualan saya bersama seorang teman dan sahabat yang saya hormati, beberapa minggu lepas. Bual-bual kosong kami singgah memasuki pelbagai ruangan dimensi, aspek politik, sosial, kehidupan sehari-harian sebagai seorang pelajar, hinggalah ke bab Nikah. Oh, mungkin saya sudah boleh membincangkannnya.

Perpspektif Manhaj

Dalam bualan kami itu, tiba-tiba saya tertarik untuk menyentuh bab berkenaan manhaj. Spontannya, kami tiba-tiba bertukar pandangan berkenaan pemikiran manhaj yang sesuai mengikut suasana kontemporari.

Jujurnya, saya bertanyakan pandangannya terlebih dahulu. Dia rupanya lebih suka untuk mendekati cara pemikiran salafi. Wah, suasana semakin mendebarkan. Bagi mereka yang suka untuk berdamping dengan cara saya, pasti akan mampu menghidu cara pemikiran saya pula. Dan noktahnya kami berbeda.

Namun, yang menjadi sisi menariknya dalam perbualan kali ini adalah persoalan pokoknya dimulakan dengan soalan biasa bagi mereka-mereka yang pakar untuk menghidu cara pemikiran manhaj orang lain. Beberapa soalan saling kami lontaran.

Dari persoalan aqidah berkait kepada hukum-hukum fiqh, kemudian bercambah kepada masalah-masalah masa kini. Kami saling bertukar pandangan tentang kesesuaian manhaj ini dipraktikkan dalam kehidupan masyarakat kontemporari masa kini.

Salaf & Khalaf

Saya masih terkial-kial cuba menghabiskan pandangan Syeikh Said Ramadhan Al-Buti di dalam kitab karangannya yang bertajuk 'As-Salafiyyah, marhalah zamaniyyah mubarakah, la mazhab islami'. Karya sentuhan ide dari seorang ulama masa kini yang tidak asing lagi.

Kitab setebal 270 muka surat ini terasa amat berat untuk dihadam. Pelbagai masalah dan kaitan yang menarik di ceritakan. Namun belumlah saya berani untuk memberi sebarang komen dan pandangan. Biarlah saya cuba untuk menghabiskannya dahulu. Saya cuba untuk menjadi orang yang boleh menerima sisi pandangan orang lain. Tasamuh yang bertempat.

Satu sikap buruk, yang ada dikalangan kita hari ini adalah ta'asub. Salaf atau Khalaf kedua-duanya mempunyai sikap ini. Inilah hasil yang lahir dari sikap dan latar pendidikan mereka yang belajar di Universiti, dapat segulung sijil, lalu bercakap bagai Imam Syafie, Hanbali, Malik dan Hanafi kesemuanya salah. Aduhai, suatu yang tidak dapat disangkal.

Sayang, sikap mereka lahir dari suasana mungkin. Mungkin juga terpengaruh dengan melihat kepada pertelagahan ulama-ulama kontemporari masa kini. Pandangan saya, mungkin kerana disiplin ilmu yang diperolehi terlalu cetek, masih belum cukup dicelah-celah dada kita sebagai umat akhir zaman ini.

Pengistilahan Salafiyyah & Khalafiyyah juga membuatkan saya membisu seketika. Bukan kerana apa, tapi atas dasar melihat persengketaan yang terhasil. Memang seronok berdebat, tetapi biarlah dengan dasar ilmu, bukan 'memancung' pendapat dhaif orang lain dengan menolak mentah-mentah di susuli oleh bahasa-bahasa yang kurang sopan. Inilah situasi yang banyak berlaku. Bertepatan dengan firman Allah S.W.T;

وَكَانَ الإِنْسَـنُ أَكْثَرَ شَىءٍ جَدَلاً

(But, man is ever more quarrelsome than anything.) (18:54)


Ya manusia terlalu banyak 'jidalnya'.

Kesesuaian Masa Kini

Berbalik kepada perbualan kami tadi, saya sempat bertanya dengannya. Apakah dia melihat, cara pendekatan Salaf yang wujud di masa kini merupakan kaedah sesuai untuk mendekatkan masyarakat kepada pemahaman sebenar kepada agama? Itu pokok persoalan. Jika anda seorang guru agama, mengajar kepada masyarakat yang pelbagai yang wujud dalam dimensi masa kini, apakah pendekatan ini sesuai?

Itu jika kita tinggal dalam satu kelompok masyarakat yang bernama Melayu. Apakah pula pendekatan kita jika kita tinggal di negara-negara Barat dan Timur Tengah. Ah, kalau saya agaknya lebih banyak membisu dari bicara. Bahasa Arab dan Inggeris pun masih merangkak, ada hati mahu jadi jaguh. Al-quran masih juz 30, Ulum Hadith masih belum dikuasai, sudah pandai tunjuk sombong, semoga saya, sahabat-sahabt saya dan kita semua bukan dari kelompok itu.

Oh, pendekatan masa kini. Sesuaikah? Saya mengajukan soalan tersebut kepada sahabat saya tadi. Menurut jawapannya, dia juga masih mencari-cari lagi kesesuaian pendekatan Salaf yang tidak banyak berhukum, tetapi lebih suka berdiri di atas jalan selamat. Menurut saya pula, jika kita praktikkan pendekatan Khalaf yang lebih suka berhukum, mungkin juga ada buruknya. Tetapi, apakah cara sebenar yang mampu menjawab persoalan-persoalan masyarakat yang celik di masa kini?

Mungkin kami masih keliru. Mungkin anda sekalian, sidang pembaca yang terkeliru. Bagi saya, bagaimanapun pendekatan kita, biarlah masyarakat melihat Islam sebagai satu jalan hidup kepada kesempurnaan. Apalah gunanya, balik ke dalam masyarakat nanti, menjadi seorang ilmuan dan tempat rujuk, tapi memecahbelahkan kesatuan masyarakat.
Zikir kuat salah, Qunut tak boleh, Tahlil bid'ah, Talqin pun salah. Apakah semua ini?

Jika kita sebagai seorang ilmuan yang bijak pandai, berhadapan dengan masyarakat Melayu yang sentimennya terlalu tinggi terhadap perbuatan 'bid'ah' yang wujud ini, sudah pasti kita akan memilih sebaik-baik jalan, agar selamat dunia akhirat, bak kata pepatah; "Bagai menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tak bertabur".

Diri Anda Sebagai Ilmuan

Untuk diri anda sebagai orang yang sudah berilmu, bersikaplah seperti berilmu. Perbincangan yang menjadi hak untuk ilmuan sahaja membincangkannya, biarlah kita sebagai ilmuan sahaja yang mendebatkannya. Tidak perlu mengheret masyarakat yang masih bertatih untuk terjun ke medan tempur yang tidak berpenghujung ini. Kembalilah kepada cara pendekatan Rasulullah S.A.W dalam memperelokkan Islam itu sendiri. Semuanya terzahir melalui Akhlak dan Sikap. Itu yang paling penting.

Ah, tajuk ini tidak akan berpenghujung. Kembalilah kepada titik kesatuan kita, berakhlaklah, bukan mendabik dada. Saya yakin dan pasti, ia tidak akan berpenghujung, namun mari kita sama-sama mencari sebuah landasan agar kita dapat sehati seiring berjalan, mencari redha Allah buat bekalan, hidup yang tidak terlalu lama.

Apa Manhaj Enta?

Monday, April 26, 2010

Inilah Peluangmu

Mengenali Rozaini Nor Rostamizi, seorang kawan, teman & sahabat. Bukan teman biasa-biasa dalam diari hidup saya. Pelbagai kenangan manis dan pahit pernah di rasa bersama. Bermula dari tingkatan satu sehingga kini.

Pelbagai perkara pernah dikongsikan bersama. Tingkatan empat kami merupakan sebahagian dari kisah-kisah duka. Hanya rakan-rakan setingkatan sahaja yang mengetahuinya, itupun lebih banyak perasa dari yang asli.

Saya dan Rozaini.

SPM menyaksikan kami gugur sebagai syuhada'. Tidak berjaya meneruskan pengajian ke menara gading. Saya yang seawalnya telah mengikut jejak langkah Yasin bersama-sama mengisi borang STAM. Yasin mengisi atas dasar minatnya untuk mengambil STAM, walaupun rata-rata teman mengakui, kehebatan Yasin dalam subjek-subjek SPM dengan selambanya.
Saya pula mengisi borang STAM kerana takut-takut keputusan SPM nanti tidak seperti yang di harapkan.

Berlainan pula dengan Rozaini, dia dengan yakinnya percaya bahawa keputusan SPM nanti adalah yang terbaik. Menyambung pengajian ke mana-mana universiti dalam negara.
Akhirnya, keputusan muncul. Ketika itu, ada yang menangis kesedihan, tertawa keriangan, mahupun yang tidak ada perasaan.

Selanjutnya, plot biasa yang ditempuhi oleh lepasan SPM, mengisi permohonan UPU. Sekali lagi, ia menyaksikan kami gugur. Tidak terpilih, kecewa, merana, semua ada.

Mujurlah saya dahulu mengisi borang STAM, namun ujian Allah itu sangat menarik. Tarikh kemasukan telah berlalu. Baru saya teringat, sewaktu surat kelayakkan menyambung STAM tiba dahulu, saya telah menolaknya mentah-mentah.

Mengelabah. Hendak sambung ke kolej swasta, tidak berduit.

Hendak berkerja, sayangkan umur yang masih muda dan saya masih berminat untuk menimba ilmu.

Lantas, Pejabat JAIS yang belum pernah menyaksikan pelbagai peristiwa yang berkaitan dengan Dr. Asri itu saya panjat. Ke hulu ke hilir memohon agar diberikan lagi tempat. Namun sayang, semuanya telah penuh. Sesalan yang tidak berkesudahan. Namun semangat tidak luntur, saya masih berusaha memohon agar diberikan tempat.

Sesungguhnya Allah maha mendengar rintihan hambanya, saya berpeluang. Setelah rayuan dibuat kepada pihak sekolah, akhirnya saya mendapat tempat di SAMT Hisamuddin, Kg. Jawa Klang. Yasin pula sudah awal-awal mendaftar di SAMT Sg. Manggis, Banting. Keputusannya yang baik dalam SPM tidak dihiraukan, dia tetap dengan keputusannya. STAM.

Berlainan pula dengan Rozaini, setelah tiada universiti yang sanggup mengambilnya sebagai pelajar, akhirnya dia membuat keputusan untuk berkerja terlebih dahulu. Berbekalkan sijil SMA dan SPM, jawatan terbaik adalah sebagai guru sandaran KAFA.

Hampir setahun berlalu, saya selesai menduduki STAM. Keputusan yang memberangsangkan telah saya kecapi. Rozaini, setelah setengah tahun membanting tulang di KAFA, dia terus melanjutkan pengajiannya di KUIS, Bangi, Selangor.

Aturan Allah mendahului segalanya, jodoh Rozaini tidak bertahan lama dengan KUIS. Amer Munshi, Ahmad Zarif, Niekman dan rakan-rakan yang lain tidak mampu menceriakan sesi pembelajarannya di KUIS. Hampir setiap minggu menunggang motorsikalnya pulang ke rumahnya di berek polis seksyen 20. Entah apa yang dicarinya.

Amer Munshi. Bakal menjadi penggerak utama Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS)

Selang tidak lama selepas saya memperolehi keputusan STAM, Rozaini menyatakan hasratnya melanjutkan pengajiannya ke tingkatan enam. Mustahil. Ketika itu, sudah bulan mac, dan dia pun tidak pernah mengisi borang untuk menyambung STAM.
Surat rayuan tidak dilayan. Kunjungan hormat ke pejabat JAIS pun seperti tiada jawapan. Akhirnya, mangsanya adalah saya. Dengan sepenuh tenaga, saya memerah otak dan kekuatan, mencari jalan untuk membantunya.

Reza, Khaliq & Yasin Yang Selamba

Oh, sebelum terlupa, Yasin seperti yang dijangkakan oleh saya, dia Mumtaz semua subjek. Memang bukan igauan mimpi. Itulah Yasin.

Kembali kepada cerita Rozaini, akhirnya dengan bantuan pihak sekolah, dan dalam masa yang sama, ramai pelajar yang telah keluar dari mendaftar sebagai calon STAM kerana mendapat tempat di Matrik dan Universiti memberi ruang dan peluang buat Rozaini.

Setahun juga telah berlalu. Kini dia telah berjaya.Slip Keputusan STAM 2009 menyatakan bahawa Rozaini memperolehi 6 Mumtaz dan 4 Jaid Jiddan . Walaupun sebenarnya dia tidaklah sepandai saya. Hmm...

Dan kini, beliau di tawarkan dermasiswa dari Jabatan Agama Islam Selangor untuk menyambung pengajian di Universiti Al-Azhar, Mesir. Bukan semuanya berpeluang. Walaupun dahulu, saya juga ditawarkan dengan tawaran yang sama. Namun hati saya yang ketika itu, lebih berat memilih untuk ke Jordan. Dan kini, saya di Jordan. Bukan lagi fantasi, tapi realiti.

Yasin pula menyambung pengajiannya ke Universiti Kebangsaan Malaysia atas sebab-sebab tertentu walaupun keputusannya layak untuk mendapat tempat di Universiti Oxford.

Untuk temanku, Rozaini Nor Rostamizi.

Kuat dan yakin diri. Percayalah ini ketentuannya.

Mesir dan Nil akan menyambut ketibaanmu di sana. Pilihlah untuk mengikuti jejak Yusuf dan Musa. Insya-Allah, Allah akan membantumu, sahabatku. Semoga ini adalah pilihan terbaik untuk dirimu.

..وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَىِّ الَّذِى لاَ يَمُوتُ
And put your trust in the Ever Living One Who dies not.. (58 : 25)


Inilah Peluangmu ......

P/S : Cerita di atas mengandungi unsur-unsur karut. Namun tidak lari dari nilai yang sebenar. Supaya Rozaini tetap yakin.

Ibnu Abdullah,
Dar Musta'mal, Mutah, Al-Karak, Jordan.

Sunday, April 18, 2010

Pepatah Pujangga

Entah kenapa lewat malam ini terasa begitu sepi. Sangat sunyi. Mungkin saya sudah lama tidak melampiaskan kerinduan yang sebenar kepada Allah. Kadangkala jiwa terasa kosong, mungkin ada sesuatu yang tersangkut di antara langit dan bumi. Terawang-awang saja rasanya.

Sambil jari leka memetik papan kekunci, saya berulang-ulang kali mendengar lagu dendangan kumpulan nasyid Hijjaz. Lagunya damai, membibitkan rasa tenang di jiwa. Seeloknya saya kongsikan dengan para pembaca, mungkin kemudiannya anda akan memahami mengapa jiwa saya sayu.

Pepatah Pujangga

Burung-burung berterbangan
Angin pagi bertiupan
Sang suria mula memancar
Menyinari alam semesta

Insan di dunia mulai tersedar
Sehari lagi umur bertambah
Yang dah pergi akan di ganti
Yang masih hidup terus berbakti...

Jangan takut pada mati
Jika beriman bertaqwa
Kubur bukan tempat rohani
Tapi perhentian jasmani

Wahai orang-orang beriman
Inilah pepatah pujangga
Kata yang telah diberikan
Dari insan bijaksana

Mari insan mari semua
kau dan aku Menadah tangan
Memohon doa pada Ilahi
Agar selamat hidup dan mati


Album : Pelita Hidup III
Munsyid : Hijjaz

-sumber-
http://liriknasyid.com

Bagi yang ingin mendengarnya, bolehlah ke link ini.

"KUBUR BUKAN TEMPAT ROHANI, TAPI PERHENTIAN JASMANI"

Ya Allah, seandainya aku menodai diri ini dengan dosa dan maksiat sehingga aku terleka dari mengejar redha-Mu, maka bersaksilah, bahawa aku tidak layak untuk ke syurga-Mu, namun ya Tuhan, tidak pula aku mampu menahan beratnya akan seksaan & azab api neraka-Mu... Ampunkan diriku wahai Allah yang maha pengampun, sesungguhnya redha-Mu adalah tujuan hidupku. Amin"


Ibnu Abdullah,
Dar Musta'mal, Mutah, Al-Karak,
Kingdom Of Heshimate, Jordan.

Friday, April 16, 2010

عقوبة الجلدة هي طريقة من طرق الأحسن



لو أمعنّا الظر, لوجدنا أنّ الطلاب في زمان المعاصرة مختلف بالطلاب في زمان الماضية سواء كان من حيث أخلاقهم أو معاملتهم. حان الآن, لا يمكن للمعلم أن يعاتبهم أو يحاذرهم على ما فعلوا في المدرسة. وهذا مشكلة كبيرة لدى الأمة, لأن انهدم الشباب يسبب إلى فساد الأمة. لأجل ذلك, يجب على المعلمين أن يبحثوا عن الإجراء لتنفيذ عقوبة الذي يعطي انطباعا عميقا على نفس الطالب. أيها الأعضاء البرلمان الكرام, حقيقة, إذا كان طالب يجلد، لا سيما أنه لن تكرر خطاء بمرة أخرى لأنه كان يخاف ان تكون للجلد على خطيئته. لذلك يمكننا أن نؤكد أن الحقيقة هي مهمة جدا بالنسبة للمعلم أن يجلد طلابهم لمعالجة جريمة الثقيلة لدى الطلاب، مثل البلطجة ، والتدخين ، وهلم جرا. لم قلت أنا ذلك؟ لأن باستخدام هذا النهج ، وسوف ينتج الطلاب الذين الانضباط على القوانين واحترام المعلمين في المدرسة. بالمقارنة مع الطلاب الذين ليسوا في ضوء التهديد على ارتكاب جرائمهم ، فإنهم لن تتردد أن تتكرّر بذلك للمرة الثانية. كدليل على ذلك ، استخدمت المؤسسة الإسلامية كلنتن, (YIK) هذا النهج في المدارس تحت إشرافهم, ومن الواضح أنها أنتجت بنجاح العديد من الطلاب المتفوقين من جميع الجوانب.

عقوبة جلدة ليست وسيلة للافراج عن غضب المعلم على الطالب ، ولكن في الحقيقة, هي فرع من الوسائل التعليمية. إذا استوفى طريقه ، سوف تسفر عن نتائج جيدة لشخصية الطلاب. فيأيها الأعضاء البرلمان, عقوبة الجلدة فقط أن تستخدم عند حلول أخرى ليس لها أي أثر على الطلاب. على سبيل المثال ، طالب الذي ارتكاب خطيئة ، وسيقدم المشورة وتحذيرات للتذكير أو العقوبات الاجتماعية مثل تنظيف المراحيض أو جمع القمامة حول المدرسة. ومع ذلك ، إذا كان الطالب تكرار الاخطاء في المرة الثانية ، ثم عقوبة جلدة هي الاختيار الأنسب. وفي الختام ، فإن هذا النهج هو النهج الأخير للمدرسة أن تنفيذها. ونحن ننفي على جميع مزاعم المعارضة لا أساس فيها. جلد ، لا يعني الإرهاب! كما قلنا سابقا ، فإن جلد هو الملاذ الأخير والنهج السابق لاستخدام الحكمة الكاملة وهي الأولى. و هل تحسبون أيها الحزب المعارضة أن النهج اللين وحده يمكن أن تتغير وتؤثر على نفس أطفالنا؟ بالطبع لا! إذا نظرنا إلى الواقع الآن ، انحلال الخلقي للشبابنا في هذا العصر هي الحقيقة. ومن الصعوبة علينا لتثقيفهم من خلال نهج الناعمة. فلا بد من تحويل أخلاقهم بكل جهودنا وطاقاتنا.


تحت نقطة الوقاية

ألم تعلم أيها الفريق المعارضة عندما نستخدم قاعدة الجلدة, أن الطالب لن يكرر الجرم وهو يخاف ليواجهة عقوبة على ما فعلوه. وفي نفس الوقت, سيكون درسا لغيرهم من الطلاب. في لندن ، أظهر بحث من قبل الحكومة, بعض الآباء يعتقدون أن عقوبة ثقيلة هي وسيلة فعالة للسيطرة على الطلاب. وبالتالي, نائب وزير التربية والتعليم ماليزيا ، الدكتور محمد فؤاد الزركشي يطلب مكتب المحامي الماليزي, أن يقرر على الفور عن تنفيذ عقوبة الجلد في المدارس. إنه يعتقد, قد حان الوقت للقيام بعمل جذري لمعالجة هذه المشكلة. المجتمع يجب أن تدرك ، فإن هذه الحكم ليست للتعاقب الأطفال ، ولكن لخلق الوعي وتثقيف لهم. لا يمكن أن ننكروها ، انها الألم عندما جلد ، ولكن كثير من الطلاب الذين حصلوا على هذا الحكم ,يكون متفوق ومفيد للمجتمع ، يشغلون مناصب عالية ويحترم لدى المجتمع. مع ذلك, هناك الطلاب الذين تلقوا لأشكر معلميهم على ما عاقبوا إليهم بشأنها في الماضي. ومن الواضح أن الجلد يمكن أن تعالج مشكلة في الواقع, لانضباط الطلاب بشكل عام

تحت نقطة إصابة عاطفية

الجلدة ليست مؤلمة فحسب ، بل محرجة ومخيفة للطلاب. والطلاب يخجلون على ما يصيبوا أنفسهم, إلى الأصدقاءهم وأفراد أسرتهم. في الحقيقة ، أنهم يتعرضون لضغوط نفسية على ما يحدث. هل هم يقدرون على يحملون عبء شعور من هذا القبيل؟ أجل, أنا متأكد جدا ، أن جبهة المعارضة لا توافق على ما أقول ، ولكنهم يعترفون ويتحققون بما قلت آنفا. وهذا لأنه ، في حالة العقوبة الجلدة سوف تطارد حياتهم في وقت طويل. أولئك الذين لا يستطيعون تحمل شعور قد يكون التصرف خارج إحساسنا. قد نشرت الجريدة المحلية أنباء عن الطالب الذي انتحر في "ملكا" لانه يخجل ويستحي لأجل عائلته يعرف انه يعاقب بالجلد في المدرسة. أنريد أن نستمع مأساة مثل ما حدثت لمرة أخرى؟ الإخوة والأخوات الأحباء ,أأنتم لم ولن يفكروا بدون إحساس. ألم تدركوا أن دور أو أعظم وظيفة من وظائف المدرسة هي لبناء أجيال الأمة المتفوقة وليست مكانا للعقاب. المدرسة هي المكان المناسب لتدريب وإعداد قادة المستقبل في المجتمع. طبعا, الحالة والبيئة سوف تصبح أكثر سوءا لسبب أنهم يحتجّون واستمرارا أن تنفيذ أكبر خطأ في المدرسة. فلا شك ولا غرو أن العلاقة بين المعلمين والطلاب أن يكون باردا وسيتم فقدان حس احترام معلميهم. والمعلمون يكرهون الطلاب المعنيين.وبالتالي, سيؤثر العلاقة الباردة بين المعلمين مع الطلاب وأيضا على أنشطة التعليم والتعلم بالإضافة إلى ذلك, الطلاب سيفقدون الاهتمام في التعلم ونتيجة لذلك, انخفاض التميز في الأداء التعليم المدرسة. بندرك حقيقة لهذا الواقع, نحن نرفض رفضا تاما على ما هو الاقتراح الذين قدمهم من قبل الصفوف الحكومة

تحت نقطة الإصابات الجسدية

الجلد, هو ليس من المقاومة التربوية المؤثرة للطلاب المدراسات الثناوية بسبب قضية الخطيرة التي تحصل وتحدث بين الطلاب. حين ما المعلم يجلد الطلاب بالأليم الشديد حتى يصاب الكدمـات جســدهم, فليتـــأثر الوالديهم بهذه القضية. فالوالدين سيشتكان إلى الشرطة لحل هذه المشكلة. فيأيها الأعضاء البرلمان الأعزاء, أحيانا ، الجلدة هي طريقة واحدة للمعلم للأفراج غضبهم ومشاعر الاستياء لدى الطلاب. ولا شك أن القصد أصلا لتطوير الطلاب ، ولكن أأنتم يوثقون ويتيقن أن المعلمين سيحفظون على مشاعرهم عندما الجلد الطلابهم. لا على الإطلاق! المدرسين في بعض الأحيان, عدم الاستقرار العاطفيهم. لذا ، نخافوا أن معلمين سإساءة استعمال السلطة حين ما يعاقبهم. على سبيل المثال ، كان في مدرسة كوالا كلاونح ، سرمبان ، نورليانا نازران ، طالبة 17 عاما, قد جلدت معلمها لسبب عدم القدرة على الإجابة عن أسئلة الرياضيات. بعد ، قالت انها تشعر مريضة جدا وغير قادر على المشي ، وقد خطر تواجها الشلل. أجبوا لي على هذا السؤال يا حزب الحكومة! كيف كان الجملة الجلد يمكن أن يتطوير الانضباط ويمنع المشاكل التي تحدث بين الطلاب, ولكن أن الجملة هو إعطاء اصابة جسدية خطيرة للطالب؟ وأنباء أخرى عن محمد نور حاريزل, طالب عمره 11 سنة يدرس في مدرسة في مرليماو, قد جلد من عشرين مرة من دون توقف على ظهره. ومن الواضح, أن الجملة الجلدة على الطلاب ، لا يمكن أن تشكل انضباط لدى الطلاب

تحت نقطة الجلدة ليست المتأثرة

صدّقوني, أن عقوبة الجلدة لا يتعاون لتشكيل الأخلاق خاصة للطلاب. وبالإضافة، هذه الجملة لا يؤثر أي شيء في الطالب. على سبيل المثال ، في عام 1980 ، خمسة طلاب من الذكور كانت ناجحة في إلقاء القبض على اقتحام المهجع البنات. وجملة على خمسة من الطلاب هو الجلد أمام مجلس خاص في الساحة كبيرة. ولكن للأسف ، كل خمسة منهم لا تتغير وإنصاف حتى بعد يومين ، اثنان منهم قد سرقا البيض من مخزن قاعات الطعام. الجلد للطلاب هو الألم مؤقتا فقط.. بعض الطلاب المفخرة للجريمتهم, هم لا يشعرون بالذنوب والقيام بهم ويظهرون للأصدقاءهم. أيها الحكماء العارفين ، وأيها السيدات والسادة ، في الرأي, أن جملة الجلدة فقط ستكون مشكلة أكثر خطورة. كما قلتم آنفا، سوف أدرك الطلاب على ما أصابتهم، وبالتالي أن يكون جيدا طوال الوقت. ومع ذلك ، هل أنتم لا تعلمون بأن هناك احتمالا أن الطلاب سوف ترد على ذلك؟ وسوف يزيد الامور سوءا. حتى يكون له موقف الشباب في العصر الحالي كمثل الاحتجاج. سوف تستهدفهم للانتقام إلى المعلمين. وسوف سربت السيارة والإطارات. عندما تحدث هذه الحالة ، سيكون توترت العلاقة متناغمة من المعلمين والطلاب. لذلك هذا الحكم لا يوفر في الواقع أي تأثير على الطلاب ولكن في بعض الأحيان تشجيع الطلاب على القيام جرائم اكثر خطورة.

::أجلد قلوبهم, لا على أجسدهم::


Selamat Maju Jaya buat adik-adik yang menyertai 9TH IIUM INTERSCHOOL DEBATING CHAMPIONSHIP 2010. Semoga S.A.M.T.T.A.J terus cemerlang, gemilang & tak temberang.

Kesalahan Nahu, Sorof dan Uslub memang ketara. Disebabkan saya pun bukanlah sibawayhi, saya dahului dengan serangkap pantun bahasa Melayu,

Anak Badak terkejar-kejar,
Udang galah jalan perlahan,
Saya budak baru belajar,
Kalau salah tolong tegurkan.

Ibnu Abdullah,
Dar Musta'mal, Mu'tah, Karak, Jordan.

Sunday, April 11, 2010

Realiti Berorganisasi : Perlukah Membangkang??

Kelmarin, saya ada berbual dengan salah seorang sahabat saya. Pelbagai cerita dikongsikan bersama. Sehinggalah terkeluar sedikit cerita berkenaan kontroversi (agaknyalah) yang melanda kehidupan sesetengah pelajar Mu'tah akibat tulisan saya berkenaan kepimpinan . Yang asalnya tulisan itu bertujuan untuk dimuhasabahkan oleh diri saya sendiri dan teman-teman yang diberikan ujian berupa jawatan, tentang amanah.

Memang manusia yang mati mata hatinya akan segera mentafsirkan bahawa amanah yang saya maksudkan itu tentang jawatan-jawatan didalam berpersatuan. Namun alangkah indahnya jika mereka yang hidup mata hatinya mampu mentafsirkan keseluruhan entri saya tersebut membawa makna tersirat tentang amanah kita sebagai khalifah diatas muka bumi Allah ini. Firman Allah S.W.T ;

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَـئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِى الأَرْضِ خَلِيفَةً

(30. And (remember) when your Lord said to the angels: "Verily, I am going to place (mankind) generations after generations on earth.'' ...)


Membangkang, Mencari Kesempurnaan

Apabila ada pihak yang melihat kewujudan saya sebagai seorang yang suka membangkang, saya amat menghargainya. Bukan penghargaan yang biasa-biasa dari saya kepada
mereka. Terima kasih.

Namun apa yang ingin saya timbulkan kali ini, keperluan pembangkang didalam sesebuah organisasi. Mari kita telusuri dari sudut siasah yang berlaku di Malaysia. Apakah kewujudan PAS, PKR dan DAP yang dikenali sebagai Pakatan Rakyat di Dewan Negara diposisi pembangkang diperlukan?



Saya amat pasti, ramai dari kalangan kita yang akan bersetuju akan kehadiran mereka (PR) sebagai pembangkang. Mereka mengkritik dan membangkang kerajaan atas pelbagai alasan.

PAS membangkang kerana tidak bersetuju dengan dasar BN yang sekularisma. DAP membangkang demi mendapatkan kesamarataan antara rakyat Malaysia tidak mengira bangsa ataupun istilahnya "Malaysian Malaysia". PKR pula pada asalnya diwujudkan atas dasar menuntut bela ke atas kekejaman yang dilakukan oleh BN terhadap Dato' Seri Anwar Ibrahim. Dan kini mereka bergabung di atas nama Pakatan Rakyat atas alasan untuk mengubah segala ketidak adilan, kekejaman dan kerosakan yang dilakukan oleh tangan-tangan Barisan Nasional.

Adakah Membangkang Setiap Ketika?

Sudah pasti tidak.

Yang mana yang terbaik, pasti dan pasti akan dipersetujui. Mana yang kurang baik, sudah tentulah akan dibangkang. Namun, membangkang bukan sahaja bertujuan atas dasar kerana tidak seiya dan sekata didalam sesuatu perkata. Proses membangkang juga boleh terjadi didalam perkara-perkara tertentu, demi untuk mencari dan mencapai sebuah kesempurnaan.

Kerana Manusia tidak pernah sempurna. Tidak sunyi dari kekurangan dan kealpaan.

2 isi utama yang saya dapat kemukakan bahawa kritikan dan bangkangan diperlukan dalam setiap organisasi adalah kerana,

1. Mengkritik dan membangkang kerana tidak bersetuju.

2. Mengkritik dan membangkang untuk mencari sebuah kesepakatan dan kesempurnaan.

Realiti Kehidupan

Mungkin istilah lebih enak didengar oleh telinga adalah MENGKRITIK. Namun dalam
contoh yang saya berikan diatas, suka saya suaikan dengan keadaan semasa yang berlaku disekitar kehidupan saya sehari-harian.

Sesuatu program yang dijalankan oleh mana-mana organisasi adalah untuk ahlinya sendiri. Itu sudah baik bagi saya, dari organisasi yang 'hidup segan mati tak mahu'.

Namun dalam setiap program yang diadakan yang dilihat tidak mampu mencapai matlamat dan menggapai objektif yang diletakkan, sudah pasti ini akan menzahirkan kekurangan program tersebut. Di sini secara tidak langsung, sudah pasti akan mewujudkan segolongan pihak yang akan tidak bersetuju, membangkang serta mengkritik.

Adakah kita perlu melihat situasi segolongan yang tidak bersetuju ini sebagai pihak yang merosakkan jemaah?

Atau kita perlu melabelkan mereka sebagai orang yang tidak patut wujud di atas muka bumi?

Atau mengasingkan mereka dari kehidupan kita atas dasar fahamannya yang merosakkan?

Positiflah

Jika kita melihat, dan berfikir menggunakan kepala lutut, tanpa melihat dari sudut positif, sudah pasti kita akan melakukan sedemikian rupa. Namun, andai kita berfikir dengan menggunakan sepenuhnya akal yang diberikan oleh Allah S.W.T, tanpa diiringi oleh hasutan hawa nafsu, pasti kita akan menghargai kehadiran mereka sebagai suatu golongan yang mampu mengimbangi posisi, agar tidak jatuh dari landasan.

Bukan kerana apa, jika kita biarkan sesebuah parti seperti di Malaysia, memerintah tanpa diwujudkan pihak pembangkang, lama kelamaan, sudah tentu yang memerintah akan rasa Syok Sendiri. Bagaimana tidak, apabila segala perkara 'angguk-angguk, geleng-geleng' bak kata lirik lagu Ahli Fikir. Betul angguk, salah pun angguk. Salah geleng, betul pun geleng.

Tuntasnya, kritikan dan bangkangan bagi saya adalah suatu proses sunnatullah yang sudah sedia tercipta sejak dulu lagi. Ia mampu terjadi didalam pelbagai situasi dan keadaan. Ada masanya, kritikan dan bangkangan yang merosakkan boleh terjadi seperti didalam kisah Iblis yang angkuh untuk tidak bersujud sebagai menghormati Nabi Adam A.S.

Adakalahnya juga, membangkang dan mengkritik adalah untuk mencari kesefahaman dan kesempurnaan seperti yang banyak terjadi didalam pemerintahan yang wujud dari zaman Khilafah Islamiyyah dulu lagi.

Jangan dibiarkan hawa nafsu membonceng iman, dalam apapun situasi. Saya berpesan kepada diri saya dan sidang pembaca sekalian, seandainya kita di pihak yang salah, belajarlah menerima. Seandainya kita dipihak yang benar, belajarlah memaafkan. Bersikap terbukalah. Semoga ada kebaikkan untuk kita bersama.

فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ

“Maka disebabkan rahmat Allah atasmu, kamu berlaku lemah lembut kepada mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Karena itu maafkan mereka dan mohonkanlah ampun bagi mereka…”(3 : 159)


Ibnu Abdullah
Dar Musta'mal, Mu'tah, Jordan.

Friday, April 9, 2010

Wali-Wali Keramat

Hanya Adam, Hawa & Isa A.S sahaja yang kejadian mereka dijadikan oleh Allah tanpa kesempurnaan diantara wujudnya seorang ayah dan ibu. Adapun setiap kejadian manusia selain daripadanya adalah hasil percampuran benih diantara lelaki dan perempuan.

Setiap orang pasti akan ada seorang ayah.

Juga punya seorang ibu.

Bahkan, anak luar nikah sekalipun dilahirkan, hasil percampuran yang normal. Hanya Islam sahaja yang menggariskan bahawa, tanpa ikatan yang sah, ia merosakkan nasab keturunan.

Wali-Wali Keramatku

Ketika mahu berlepas ke Jordan

Sudah lali telinga kita mendengar pesan & ingatan dari Allahyarham Sudirman Hj. Arshad yang selalu didendangkannya didalam lagu yang berjudul Ayah & Ibu;

Ayah dan ibu
Itulah permulaan kami
Dapatlah melihat bulan dan
Matahari
Ahai...
Yang dikurniakan dari Ilahi
Ahai...
Ayah dan ibu lah
Mesti dihormati

Ayah dan ibu
Wali dan juga keramat
Pada mereka kita beri hormat
Ahai...
Bagilah tunjuk ajar dan
Nasihat
Supaya hidup
Supaya hidup kita akan selamat


Mungkin cukuplah, Allahyarham Sudirman sebagai manusia biasa menasihati kita dalam bait-bait lirik lagunya.

TETAPI,

Mungkin anda mahukan yang lebih advance?

Mari kita soroti akan sebuah hadith tentang perihal ketinggian rasa kasih, sayang & hormat yang perlu kita berikan kepada kedua orang tua kita.

عن عبد الله بن مسعود رضى الله عنه قال : سألت النبي صلى الله عليه وسلم : أى العمل أحب إلى الله تعالى ؟ قال : الصلاة على وقتها, ثم أى ؟ قال : بر الوالدين, ثم أى ؟ قال : الجهاد فى سبيل الله. قال : حدثني بهن رسول الله صلى الله عليه وسلم ولو استزدته لزادني.

Maksubnya :” Daripada Abdullah bin Mas`ud r.a berkata : aku tanyakan kepada Nabi s.a.w : apakah amalan yang paling disukai oleh Allah taala? Sabdanya : Solat pada waktunya, Kemudian apa? Sabdanya : Berbuat baik kepada ibu bapa, Kemudian apa? Sabdanya : Jihad pada jalan Allah. Katanya : Rasulullah s.a.w memberitahu kepada aku perkara itu, jikalau aku tanyakan lagi, pasti Rasulullah s.a.w akan memberitahunya “.
.


Bagaimana tidak, berbakti kepada keduanya adalah amalan yang paling disukai oleh Allah S.W.T selepas menunaikan solat pada waktunya.

Begitu sekali dimuliakan darjat ibu bapa disisi Allah dan Rasul-Nya.

Dikisahkan pula, ketika suatu hari Rasulullah S.A.W naik ke minbar untuk menyampaikan khutbahnya. Namun berlaku suatu kejadian, ketika mana Rasulullah S.A.W menginjakkan kakinya ke setiap satu anak tangga, baginda seperti mengaminkan sesuatu sehingga tiga kali berturut-turut.

Seusai khutbah, baginda ditanyakan oleh para sahabatnya. Lalu Rasulullah menceritakan perihal Jibril yang mendatanginya.

أَتَانِي جِبْرِيلُ فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ رَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ ذُكِرْتَ عِنْدَهُ فَلَمْ يصَلِّ عَلَيْكَ، قُلْ: آمِينَ، فَقُلْتُ: آمِينَ، ثُمَّ قَالَ: رَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ دَخَلَ عَلَيْهِ شَهْرُ رَمَضَانَ ثُمَّ خَرَجَ فَلَمْ يُغْفَرْ لَهُ، قُلْ: آمِينَ، فَقُلْتُ: آمِينَ، ثُمَّ قَالَ: رَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ أَدْرَكَ وَالِدَيْهِ أَوْ أَحَدَهُمَا فَلَمْ يُدْخِلَاهُ الْجَنَّةَ، قُلْ: آمِينَ، فَقُلْتُ: آمِين

Jibril berkata, Wahai Muhammad, KECELAKAANLAH bagi kaum yang apabila disebutkan namaMu mereka tidak berselawat ke atasMu, Katakanlah Amin, maka Aku berkata : Amin,
KECELAKAANLAH bagi mereka yang datang padanya bulan Ramadhan, namun apabila selesainya mereka tidak mendapat keampunana, Katakanlah Amin, maka Aku berkata : Amin. KECELAKAANLAH bagi mereka yang mempunyai kedua orang tua atau pun salah seorang darinya tetapi tidak mendapatkan syurga, Katakanlah Amin, maka Aku berkata : Amin.


Pesan Allah

Mungkin, peringatan diatas masih kurang menyentap rasa didalam diri, mari kita telusuri pula khazanah panduan cara hidup seperti apa yang telah termaktub didalam Al-Quran Al-Kareem.

Firman Allah S.W.T didalam Surah Al-Isra', ayat 18. Berbunyi ;

وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّـهُ وَبِالْوَلِدَيْنِ إِحْسَـناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً كَرِيمًا - وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِى صَغِيرًا

(23. And your Lord has Qada ﴿decreed﴾ that you worship none but Him. And that you be dutiful to your parents. If one of them or both of them attain old age in your life, say not to them a word of disrespect, nor reprimand them but address them in terms of honor.) (24. And lower unto them the wing of submission and humility through mercy, and say: "My Lord! Bestow on them Your mercy as they did bring me up when I was young.'')


Kasih sayang mereka tidak akan sekali-kali tidak pernah terbayar walau dengan apa cara sekalipun.

Berikanlah ketaatan sepenuhnya kepada kedua mereka selepas ketaatan kepada Allah & Rasul-Nya.

Kerana sebagai seorang anak, terutamanya lelaki, tanggungjawab anda terhadap kedua ibu bapa tidak akan terhenti sehinggalah sama ada mereka yang pergi meninggalkan kita ataupun sebaliknya.

Doakanlah kebahagiaan mereka. Jangan alpa walaupun seketika.

Dan pesan saya, ucapkanlah lafaz kasih dan sayang sebelum masa & takdir memisahkan. Kerana mereka begitu berharga.

وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِى صَغِيرًا

Abangcik sayang Abah & Mama


Ibnu Abdullah,
Dar Musta'mal, Mu'tah, Jordan.

Sunday, April 4, 2010

Teman Hingga Ke Syurga



Ya, teman hingga ke syurga. Mungkinkah?

Firman Allah S.W.T di dalam Surah An-Nisa',

يَـأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِى خَلَقَكُمْ مِّن نَّفْسٍ وَحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيراً وَنِسَآءً

(1. O mankind! Have Taqwa of your Lord, Who created you from a single person, and from him He created his mate, and from them both He created many men and women..) {4:1}


Dari Adam, terciptanya ibu kita, Hawa. Hawa buat menemani Nabi Adam.
Dan manusia itu diciptakan berpasang-pasangan. Untuk mereka saling melengkapi antara satu sama lain. Kerana manusia tidak pernah sempurna.

Mencari Teman Hingga Ke Syurga

Rabbani selalu berpesan;

"Cari, cari, carilah, pasangan hidup betul-betul oh kawan!"

Carilah pasangan hidup yang sebenar-benarnya. Bersamanya, dikongsikan segala-galanya.
Seperti mana Khadijah sanggup berkorban demi suaminya yang tercinta. Darjat, harta, keturunan, kebangsawanan, segala-galanya ditinggalkan demi berkongsikan sebuah kehidupan. Sehinggakan suatu ketika, Ummu Al-Mu'mineen 'Aisyah merasakan begitu cemburu apabila Rasulullah acap kali menyebut nama Khadijah yang dicintainya selepas kewafatan Khadijah.

"Bagaimana aku dapat melupakannya, dialah yang menemaniku tatkala tiada siapa berdiri menemani perjuanganku dahulu". Jawab Rasulullah dengan penuh hikmah.

Namun kini, masih adakah lagi Khadijah?

Hidupkah lagi watak-watak Ummu Al-Mu'mineen dalam jiwa sanubari wanita-wanita hari ini?

Ataupun, yang wujud dalam bayangan wanita hari ini adalah bayangan isteri-isteri para Nabi A.S yang sanggup mengkhianati perjuangan suami-suami mereka.

Seperti isteri Nabi Nuh.

Mahupun seperti isteri Nabi Lut.

Nama keduanya terpahat di dalam Al-Quran untuk wanita-wanita kini mencari pedoman dari apa yang telah mereka lakukan. Firman Allah;

ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَـلِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِينَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَقِيلَ ادْخُلاَ النَّارَ مَعَ الدَخِلِينَ

(10. Allah sets forth an example for those who disbelieve: the wife of Nuh and the wife of Lut. They were under two of our righteous servants, but they both betrayed them. So, they availed them not against Allah and it was said: "Enter the Fire along with those who enter!'') {66 : 10}


Dan begitu juga sebaliknya. Bagi wanita, anda berhak mencari pasangan hidup anda. Yang menyempurnakan sebuah bahtera kehidupan. Suami yang menjadi ketua rumah tangga. Memimpin si isteri dalam menyuluh jalan mencari redha-Nya.

Pesan Nabi

Jangan kata Islam tidak menitik beratkan soal pemilihan teman hidup. Lupakah saudara-saudara akan apa yang telah Rasulullah sabdakan?

Dari Abu Hurairah, Rasulullah S.A.W bersabda;

تُنْـكَحُ الْمَرْأَةُ لِأَرْبَعٍ: لِمَالِهَا وَلِحَسَبِهَا وَلِجَمَالِهَا وَلِدِينِهَا، فَاظْفَرْ بِذَاتِ الدِّينِ، تَرِبَتْ يَدَاك

(A woman is chosen for marriage for four reasons: her wealth, social status, beauty, and religion. So, marry the religious woman, may your hands be filled with sand (a statement of encouragement).)


Memang payah untuk membentuk sebuah keluarga yang hidup berlandaskan jalan-jalan Tuhan. Namun, berusaha dan terus berusahalah. Kerana apa yang akan ditimbang nanti bukan sejauh mana keberhasilannya, tetapi sejauh mana usaha yang telah dilakukan.

Carilah yang tebaik dalam kehidupan ini.

Mulakan segala-galanya dari diri anda sendiri.

Mahukan anak yang soleh, carikan ibu yang solehah. Mahu ibu yang solehah untuk anak-anak yang soleh, mulakan dengan diri anda untuk menjadi contoh yang soleh bagi mereka.

وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَجِنَا وَذُرِّيَّـتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَاماً

(74. And those who say: "Our Lord! Bestow on us from our wives and our offspring the comfort of our eyes, and make us leaders of those who have Taqwa.'')


Selamat mencari buat si pencari. Semoga Allah tunjukkan yang terbaik.

P/s : Entri kali ini khas buat teman-teman yang sedang mencari pasangan di Mu'tah khasnya, dan di seluruh alam amnya.

Ibnu Abdullah,
Dar Musta'mal, Mu'tah, Jordan.