Monday, November 23, 2009

Perubahan, Jangan Terlalu Gopoh

Akhir-akhir ini, banyak kisah & berita hangat lagi sensasi ditayangkan di
dada-dada akhbar. Sama ada arus perdana proksi kerajaan, mahupun wadah lisan rasmi barisan pembangkang. Berita-berita tentang keruntuhan institusi sesebuah parti, memburukkan individu, rasuah, pembunuhan dan pelbagai lagi. Bagi sesetengah berita, tidak boleh tidak perlu ditambah dengan perisa ajinomoto bagi melariskan lagi jualan dan meraih publisiti meluas dikalangan pembaca.

Kerutuhan institusi moral dikalangan wartawan amat meruncing. Dahulu kala, berita disampaikan sebagai tanggungjawab untuk memberitahu, namun kini, entahlah, hilang kata dari bicara. Namun apa yang saya tertarik untuk membincangkan dalam entri kali ini bukanlah tentang isu kewartawanan, tetapi tentang kes tangkapan seorang ulama muda yang sedang mengukir nama dipersada negara. Bukanlah saya seorang yang mempunyai authority untuk mengulas lanjut tentang penangkapannya.

Anologi yang mudah difahami. Saya sebagai seorang watak sampingan dalam sebuah lakonan pementasan drama, dan beliau sebagai watak utama. Apakah tiada hak bagi saya untuk membantu beliau dari segi komen dan ulasan dalam lakonannya demi menyelamatkan penyampaiannya agar tidak dipersoalkan oleh para penonton? Pasti anda mempunyai pandangan tersendiri. Anda berhak untuk menerima pandangan saya, ataupun menolaknya dengan bicara hujah yang benar.

Dakwah & Psikologi

Dalam menyeru manusia kepada jalan-jalan keselamatan, amat perlu bagi seorang pendakwah memahami keadaan dan psikologi mad'unya. Kerana itulah, ulama-ulama terdahulu menjadikan Urf Wa 'Adat sebagai salah satu sumber syariat. Namun ia tidaklah mampu menandingi taraf Al-Kitab, Sunnah, Ijma' dan Kias. Tetapi, hikmah yang boleh diambil ialah, sifat toleransi dan tasammuh dalam beragama itu sendiri.

Contohnya, ketika Rasulullah tiba di Madinah ketika hijrahnya, baginda disambut dengan nyanyian dan puji-pujian terhadapnya. Adakah tercatat dalam sejarah bahawa baginda berpaling dari perbuatan kaum Ansar tersebut mahupun bermasam muka? Bahkan, tidak sama sekali.

Teori Psikologi Dalam Dakwah

Menuntut sebuah perubahan memerlukan sejumlah kesabaran di tambah dengan memahami psikologi mad'u yang diseru. Ia tidak boleh dilakukan secara drastik untuk mencapai sesuatu matlamat. Saya bersetuju dalam beberapa perkara yang dibagkitkan oleh ulama muda tersebut namun begitulah juga saya mempunyai pandangan yang berlainan daripadanya. Itulah sunnatullah. Manusia biasa bukan maksum seperti seorang nabi.

Menerima sesuatu tanpa mengkaji adalah seperti orang buta yang berjalan tanpa tongkat. Peratusan untuk jatuh ke dalam longkang mahupun berlanggar dengan orang ataupun tiang amat tinggi. Namun dengan tongkat, ia mampu memberi sedikit keselamatan.

Apa yang telah dilakukan oleh ulama tersebut ada benarnya.
Namun pendapat-pendapat yang diberikan adalah terlalu lantang dalam masa yang sama masih ramai pihak yang belum mampu menerima cara sebegitu. Konsep pertama yang perlu disesuaikan dalam keadaan ini ialah konsep People Person.

People Person, Adakah Mencari Nama?

People person bermaksud menjadikan diri seseorang pendakwah itu sebahagian daripada juzu' mad'unya. Adakah ia bermaksud kita perlu mencari nama dikalangan pengikut-pengikut kita. Tidak, sudah tentu tidak sama sekali. Ia memberi makna bahawa perlunya seorang pendakwah mengambil tempat dalam sebahagian daripada kehidupan bukan sahaja pengikut, tetapi masyarkat itu sendiri.

Lihat sahaja bagaimana Rasulullah S.A.W menjadikan dirinya dikasihi oleh kaumnya ketika itu. Baginda mempamerkan akhlak yang sungguh mulia, sehingga sifat amanah beliau diberi pengiktirafan dari semua pihak dengan gelaran Al-Amin. Bukankah ini praktikal yang telah Rasulullah ajarkan. Bukan itu sahaja, dalam suratnya kepada Raja Rom, baginda dengan rendah diri telah menulis, dari Muhammad Bin Abdullah kepada Raja Rom yang Mulia. Padahal baginda seorang ketua negara ketika itu dan baginda berhak untuk menggunakan pangkat kenabiannya yang melebihi pangkat seorang raja.

Personal Account

Memahami konsep Personal Account pula tidaklah terlalu payah seperti untuk mempraktikalkannya. Sejarah hidup baginda rasul dan para sahabatnya terlalu banyak untuk didatangkan. Namun cukup sekiranya saya mendatangkan sebuah kisah dimana Rasulullah S.A.W selalu disakiti, dicaci maki dan dihidangkan dengan pelbagai najis, duri dan sampah ketika melalui lorong kecil berhadapan dengan seorang Yahudi
tua. Perbuatan buruk Yahudi tersebut menjadi kebiasaannya untuk dilakukan kepada Rasulullah, namun tidak pernah Rasulullah membalasnya.

Hinggalah ke suatu hari, Rasulullah melalui lorong tersebut seperti biasa, namun tiada lagi gangguan Yahudi tua tersebut kepada nabi. Lalu Rasulullah kehairanan lantas menyiasat apakah yang telah terjadi. Setelah disiasat, tahulah baginda bahawa Yahudi tersebut kegeringan. Kemudiaanya, Rasulullah tanpa rasa dendam, menziarahi Yahudi tersebut dan merawatnya sehingga pulih. Akhirnya, Yahudi itu sedar akan perbuatan buruknya lalu mengucap dua kalimah syahadah, iaitu kembali kepada fitrah.

Tuntasnya, Personak Account bukanlah berbuat kebaikkan dengan bermaksud untuk mendapatkan balasan. Namun ia memberi erti bahawa, dengan kebaikkan yang dilakukan dalam perkerjaan dakwah, mungkin ia akan meninggalkan kesan positif ke atas mad'u dan dengan mudah akan menerima perubahan yang dilakukan.

Jika kedua-dua teori ini difahami dan dilaksanakan dengan praktikal yang licin dan lancar, pastinya perubahan dapat dilakukan tanpa sebarang penolakkan. Bukannya dengan cara gopoh dengan menunjukkan cara seperti 'aku sahaja yang betul'. Selain itu, sifat, sabar dan ikhlas amat perlu sebati dalam jiwa seorang pendakwah. Perlulah difahami, pendakwah bukanlah sahaja mereka yang dikategorikan dengan title USTAZ, namun seorang jurutera, doktor, majisret hatta tukang sapu sampah pun boleh berdakwah dengan cara yang tersendiri.

Namun, perlu di ingat, janganlah lebih sudu dari kuahnya. Ambillah sikap seperti ulama-ulama salafussoleh yang terdahulu. Andainya seorang kapten sekalipun mampu berdakwah seperti seorang ustaz, ingatlah, rujuklah pada yang lebih pakar. Kerana tidaklah sama seorang ilmunya seorang yang doktor pakar dengan doktor biasa yang merawat di klinik.

Perubahan memerlukan seribu kesabaran. Berlemah lembutlah dalam berdakwah, dan jangan gopoh dalam merubah sesuatu sama ada individu ataupun masyarakat amnya.

فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِى الاٌّمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ

(159. And by the mercy of Allah, you dealt with them gently. And had you been severe and harsh-hearted, they would have broken away from about you; so pardon them, and ask forgiveness for them; and consult them in the affairs. Then when you have taken a decision, put your trust in Allah, certainly, Allah loves those who put their trust (in Him).)

Selamat berjuang wahai pewaris nabi.

Ibnu Abdullah
Dar Cempaka, Mu'tah, Jordan.

Friday, November 20, 2009

7 Pemuda Gua

Alhamdulillah,
Seharian suntuk saya dan rakan-rakan bersiar-siar ke bandar Amman, Jordan. JOD5 caj dikenakan bagi setiap penumpang, tambang untuk coaster yang kami sewa dari Mu'tah. Ustaz Ihsan sebagai ketua telah menjalankan tanggungjawabnya dengan sebaik-baiknya.Bermulanya destinasi kami adalah dengan menziarahi Gua Ashabul Kahfi, kemudian ke 'Abdali, Balad, City Mall dan akhirnya ke Mecca Mall.

The Cave Of Seven Sleepers

Hembusan angin dingin ketika musim sejuk ini amat mengigit. Biarpun cuaca sejuk di Amman tidaklah sesejuk Mu'tah, namun tiada bezanya.
Mungkin kulit & lelemak pelajar-pelajar baru masih belum terbiasa untuk menahan kedinginan angin.

Setibanya dihadapan pintu gua, Ustaz Ihsan sebagai 'tourist guide' memberi sedikit info kepada semua ahli rombongan. Katanya terdapat 3 tempat di dunia ini yang di dakwa sebagai Gua Ashabul Kahfi. Pertamanya di Jordan, kedua di Syria dan ketiganya di Turki. Namun pendapat yang paling rajih adalah di bumi Amman, Jordan. Ini kerana terdapat sumber mata air berdekatan dengan pintu gua, dan ia diceritakan di dalam hadis-hadis Nabawi.

Namun bukan tempat yang saya cari untuk diambil pengiktibaran. Apa yang saya cari dan tencari-cari adalah punca kekuatan iman 7 orang pemuda yang cuba melarikan diri dari fitnah kezaliman pemerintah ketika itu. Bagaimana mereka di ilhamkan oleh Allah untuk memilih sekecil-kecil tempat sebagai perlindungan daripada memilih untuk melarikan diri mereka jauh kehujung dunia.

Firman Allah S.W.T ;

أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَـبَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُواْ مِنْ ءَايَـتِنَا عَجَبًا *إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُواْ رَبَّنَآ ءَاتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّىءْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا*فَضَرَبْنَا عَلى ءَاذَانِهِمْ فِى الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَدًا
ثُمَّ بَعَثْنَـهُمْ لِنَعْلَمَ أَيُّ الحِزْبَيْنِ أَحْصَى لِمَا لَبِثُواْ أَمَدًا*

(9. Do you think that the people of Al-Kahf and Ar-Raqim were a wonder among Our signs) (10. When the young men fled for refuge to Al-Kahf. They said: "Our Lord! Bestow on us mercy from Yourself, and facilitate for us our affair in the right way!'') (11. Therefore, We covered up their hearing in Al-Kahf for a number of years.) (12. Then We raised them up, that We might test which of the two parties was best at calculating the time period they tarried.)

Kemudian Allah berfirman lagi ;

*نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نبَأَهُم بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ ءَامَنُواْ بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَـهُمْ هُدًى * وَرَبَطْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُواْ فَقَالُواْ رَبُّنَا رَبُّ السَّمَـوَتِ وَالاٌّرْضِ لَن نَّدْعُوَاْ مِن دُونِهِ إِلـهاً لَّقَدْ قُلْنَا إِذًا شَطَطًا * هَـؤُلاءِ قَوْمُنَا اتَّخَذْواْ مِن دُونِهِ ءَالِهَةً لَّوْلاَ يَأْتُونَ عَلَيْهِم بِسُلْطَـنٍ بَيِّنٍ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا * وَإِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ إَلاَّ اللَّهَ فَأْوُواْ إِلَى الْكَهْفِ يَنْشُرْ لَكُمْ رَبُّكُم مِّن رَّحْمَتِهِ وَيُهَيِّىءْ لَكُمْ مِّنْ أَمْرِكُمْ مِّرْفَقًا *

(13. We narrate unto you their story with truth: Truly, they were young men who believed in their Lord (Allah), and We increased them in guidance.) (14. And We made their hearts firm and strong when they stood up and said: "Our Lord is the Lord of the heavens and the earth, never shall we call upon any god other than Him; if we did, we should indeed have uttered an enormity in disbelief.) (15. These our people have taken for worship gods other than Him. Why do they not bring for them a clear authority And who does more wrong than he who invents a lie against Allah.) (16. (The young men said to one another:) "And when you withdraw from them, and that which they worship, except Allah, then seek refuge in the cave; your Lord will open a way for you from His mercy and will make easy for you your affair.'')

Kisah yang terukir didalam Al-Quran, pastinya bukan ciptaan, dan di situlah saya temui kunci kepada terdorongnya 7 pemuda beriman ini.

Doa, Senjata Orang Beriman

Rupa-rupanya, doa mereka itulah kunci kejayaan. Kejayaan mereka berupa petunjuk dari Allah untuk bersembunyi didalam gua. Gua yang padanya tiada sebarang kemudahan. Panas yang membahang tanpa pendingin hawa. Iman mereka terselamat dari menjadi mangsa kekejaman pemerintah yang zalim. Bukan melakukan kezaliman berupa jenayah. Namun kezaliman yang berupa kesyirikan. Zalim kepada diri sendiri & Tuhannya.

Allah mengingatkannya didalam surah Luqman ;

وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَبُنَىَّ لاَ تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ

(13. And when Luqman said to his son when he was advising him: "O my son! Join not in worship others with Allah. Verily, joining others in worship with Allah is a great Zulm (wrong) indeed.'')

Syirik itu juga satu kezaliman. Great Zulm, that is wrong indeed. Syirik
jugalah satu-satu dosa yang tidak terampun jika mati tanpa bertaubat nasuha. Betapa besarnya kezaliman ini. Disebabkan itulah, 7 pemuda beriman itu kesemuanya melarikan diri.

Berbalik tentang doa yang dipohonkan mereka ;

رَبَّنَآ ءَاتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّىءْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا

Tafsir Ibn Kathir menyatakan bahawa pemuda-pemuda tersebut membaca doa ini sejurus setibanya mereka didalam gua. Mereka bermohon supaya diberikan rahmah serta ditunjukkan jalan yang lurus kepada mereka semua.

Tertidurlah mereka selama beberapa ratus tahun yang lama. Tidaklah reput biar sedikitpun daging & tulang-temulang mereka. Akhirnya bangkit mereka tanpa merasakan kepenatan akibat tidur yang terlalu lama.

Maha Berkuasa Allah atas setiap sesuatu.







Dihadapan pintu masuk gua


Cacatan sejarah oleh pemerintah Khilafah Islamiyyah(xpasti khilafah mana)




Pemuda-Pemuda Mu'tah bersama penunggu Gua Ashabul Kahfi


Dihadapan Masjid - Nazmi, Izani & Sharif


Nazmi, Azle & Izani


Ahl Kahf St.

Tuesday, November 17, 2009

SAINTIFIKNYA AL-QURAN

Semalam kelas Dr. Jamal Abu Ruman berjalan seperti biasa. Senyuman yang tidak pernah lekang dari bibirnya membuahkan ukhuwwah yang baik antara kami yang majoritinya pelajar Malaysia, dua orang pelajar Indonesia dan hanya seorang wakil pelajar berbangsa Arab. Banyak pro & kontra berada didalam suasana begitu.

Dr. Jamal Abu Ruman seringkali dikaitkan oleh pelajar-pelajar senior dengan ke'syadid'annya ketika mengajar di kelas & memberi markah di dalam peperiksaan. Namun dalam sebulan lebih saya mengikuti kelasnya, saya tidak nampak lagi
sikap-sikap yang muncul dari perwatakkannya bertepatan dengan apa yang dikhabarkan oleh abang-abang senior. Wajahnya yang putih bersih 'akibat' mengahafaz Al-quran tidaklah menjemukan saya untuk memandangnya ketika beliau menyampaikan kuliahnya.

I'jaz Al-Quran

Perbahasan yang amat lebar tentang tajuk I'jaz Al-Quran memakan masa yang panjang.
Apa yang saya nampak, ini semua hasil kerana ramainya anak Melayu Malaysia yang tidak fasih lagi berbahasa Arab. Dan akibatnya Dr. Jamal telah memperlahankan tahap kelajuannya dalam mengajar subjek Ulum Quran supaya anak-anak Melayu dapat memahaminya.

Saya tidak boleh untuk menghuraikannya dengan lebih lanjut, kerana bagi sesetengah pelajar, ini merupakan suatu keringanan yang amat sangat kerana tidak perlu terlalu bersusah payah untuk memahami subjek ini. Namun bagi pelajar-pelajar yang cintakan ilmu, penyampaian yang terlalu mudah akan menjerat kembali anak-anak Melayu Malaysia. Apakan tidak, jika dilihat dari suatu sudut, ia seperti terlalu memanjakan sehingga akan menyebabkan pelajar-pelajar malas berusaha dan hanya mengharapkan bantuan.

Buktinya, lihat sajalah buku subjek Ulum Quran yang bersih, dari sebarang noda dan dakwat pen mahupun pensil. Ah, cukuplah sahaja tentang bab ini. Berbalik kepada I'jaz Al-Quran, Seluruh ulama bersepakat bahawa Al-Quran I'jaz dari segi bayani. Namun, ramai juga ulama-ulama yang lain berpendapat Al-Quran juga I'jaz dari segi Ilmiah, Syariat dan beberapa sudut yang lain.

Apa yang saya tertarik untuk dibincangkan kali ini, adalah berkenaan dengan I'jaz Ilmiah. Al-Quran yang diturunkan 1400 tahun yang lalu telahpun membincangkan tentang Sains. Ini dapat dibuktikan melalui beberapa dalil yang akan saya datangkan, insya ALLAH.

Oksigen Berkurang

فَمَن يُرِدِ اللَّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلَـمِ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِى السَّمَآءِ كَذَلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ

(And whomsoever Allah wills to guide, He opens his breast to Islam; and whomsoever He wills to send astray, He makes his breast closed and constricted,
as if he is climbing up to the sky. Thus Allah puts the wrath on those who believe not.) 6:125

Allah menggambarkan bagi mereka yang beriman, dada mereka akan diterangi dengan hidayah Islam, namun bagi mereka yang kufur, Allah telah memberikan suatu gambaran bahawa betapa gelapnya dunia kebatilan dengan mendatangkan contoh dada-dada mereka akan terasa sempit dan tertekan seumpama mendaki ke langit.

Kalimah يَصَّعَّدُ yang di tasydidkan huruf ain, membawa maksud terlalu sukar untuk mendaki ke langit. Kajian sains masa kini telah membuktikan bahawa apa yang diperkatakan oleh Al-Quran adalah benar, tepat & saintifik. Ini kerana, semakin tinggi aras ketinggian menuju ke langit, semakin berkuranglah oksigen yang mana akan menyebabkan berlaku kesesakan nafas dan dada terasa seolah-oleh ditekan dan dihimpit oleh sesuatu. Maha Suci Allah yang menjadikan sekalian alam.

Tiga Kegelapan

"...يَخْلُقُكُمْ فِى بُطُونِ أُمَّهَـتِكُـمْ خَلْقاً مِّن بَعْدِ خَلْقٍ فِى ظُلُمَـتٍ ثَلَـثٍ..."

(He creates you in the wombs of your mothers, creation after creation in three veils of darkness.) 39:5

Ulama'-ulama' mufassirin terdahulu mengatakan bahawa tiga kegelapan itu merangkumi perut si ibu, rahim & uri. 1400 tahun kemudian, para saintis telah mendalami kajian berkenaan dengan alam rahim. Dan buktinya, tiga kegelapan itu benar-benar ada ketika proses kehamilan berlaku sehingga lahirnya anak itu ke dunia.

Kebaikan Tamar

وَهُزِّى إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلةٍ * تُسَـقِطْ عَلَيْكِ رُطَباً جَنِيّاًفَكُلِى وَاشْرَبِى وَقَرِّى عَيْناً
(And shake the trunk of date palm towards you, It will let fall fresh ripe dates upon you. So eat and drink and rejoice.) 19 : 25-26

Menjadi kebiasaan bagi Rasulullah memakan tamar semasa sahur & berbuka. Dan sehingga ke hari ini, sunnah itu telah menjadi ikutan bagi kebanyakkan muslimin yang mengetahui khasiat buah tamar.

Kelebihannya pula telah Allah rakamkan di dalam surah Maryam ayat 25 & 26. Kebaikkannya untuk wanita yang baru bersalin amat memberi kesan yang besar. Ini kerana, wanita yang baru bersalin kehilangan banyak darah, kalsium dan pelbagai lagi mineral & vitamin yang menjamin keseimbangan tubuh badan yang lemah selepas melahirkan anak.

Mengikut ilmu yang saya perolehi dari seorang tokoh perubatan & agamawan iaitu Dr. Jamnul Azhar, tamar mengandungi pelbagai jenis gula yang berkhasiat antaranya Fructose, Lactose & Sucrose. Ketiga-tiga jenis gula inilah yang memberi kesan yang besar dalam sistem tubuh badan manusia. Justeru itulah, muslimin yang berpuasa digalakkan berbuka dengan tamar untuk memberi 'warm up' kepada sistem perkumuhan di dalam badan manusia agar bersedia menerima limpahan juadah yang tersedia.

Saintifiknya Al-Quran

Maka, betapa beruntunglah mereka yang menjalani kehidupan seiring dengan agama, kerana Islam yang sedia ada dan terkandung di dalamnya segala keperluan hidup manusia akan menyuluh kepada jalan-jalan kejayaan.

Sesungguhnya, ilmu-ilmu yang diberikan kepada manusia hanyalah setitis dari selautan air yang melimpah.

وَلَوْ أَنَّمَا فِى الاٌّرْضِ مِن شَجَرَةٍ أَقْلاَمٌ وَالْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِن بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَّا نَفِدَتْ كَلِمَـتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

(And if all the trees on the earth were pens and the sea (were ink), with seven seas behind it to increase it, yet the Words of Allah would not be exhausted. Verily, Allah is All-Mighty, All-Wise.) 31:27

....bersambung, tunggu kuliyah yang seterusnya

Ibnu Abdullah
Dar Cempaka, Mu'tah, Jordan

Sunday, November 15, 2009

IKHLAS ITU MELELAHKAN

Suatu hari seorang guru mengajak murid-muridnya ke pasar.

"Mari Ku ajarkan pada kalian semua apa itu IKHLAS",kata sang guru kepada murid-muridnya.

"Baiklah, nantikan sebentar untuk kami carikan pena dan kertasnya".
Jawab murid-muridnya dengan penuh taat.

"Tidak perlu, kalian hanya perlu carikan sekarung guni kosong untuk setiap seorang daripada kamu, dan kamu mesti memilikinya ". Jawab guru.

Menuju Ke Pasar

"Baiklah, sekarang kalian kutipkan setiap batu yang kalian temui dan isikan sepenuh mungkin ke dalam karung yang kamu milikinya".

Tanpa banyak bicara, dipenuhkan karung-karung dengan batu-batu kecil mahupun besar yang ditemui sepanjang perjalanan. Setibanya di pasar, penuhlah sudah karung-karung tersebut. Terik mentari memancar, peluh laju mengalir membasahi badan murid-murid, tidak terkecuali sang guru.

Namun si guru, hanya berlegar-legar di pasar tanpa membeli barang sesuatu pun.
Murid-murid yang sudah kebingungan seraya bertanya, "Wahai guruku, apakah maksudmu membawa kami ke pasar tanpa membeli apa-apa pun untuk dibawa pulang ke madrasah".

Namun, sang guru hanya menjawab dengan diam membisu sambil mengukir senyuman kecil melihat akan sekian beban yang ditanggung murid-muridnya.

Perjalanan Pulang Ke Madrasah

"Banyak membeli barang-barang", ujar seorang kenalan guru.

"Wah, mungkin mereka ini orang kaya dan mahu mengadakan kenduri",
tegur pula seorang mak cik tua.

Kelibat si guru tua dengan anak-anak muridnya menjadi tumpuan. Hampir tiada sepasang matapun yang tidak hinggap menatap gerembolan besar itu. Ada yang tersenyum, ada pula yang mencebik, mungkin meluat melihat tingkah laku mereka seperti orang kaya yang sombong lagaknya.

Namun si guru hanya tersenyum simpul, sambil melangkah laju menuju ke madrasah. Murid-murid sudah mula keletihan akibat berat beban yang ditanggung mereka.

Ketika Di Madrasah

Setibanya di madrasah, karung-karung guni diletakkan tersusun rapi disudut kelas. Arah si guru pada sekalian anak-anak muridnya.

"Untuk apakah kita berpenat lelah ini wahai guru, ada gunakah batu-batu ini?'. Tanya murid meleraikan persoalan yang terbuku dihati.

"Sebenarnya anak-anakku, tidaklah aku berniat untuk menyusahkan kalian dengan mengadakan perkejaan sia-sia, namun perasankah kamu, awal-awal lagi ku katakan yang aku ingin ajarkan kalian ilmu IKHLAS. Sesungguhnya keletihan yang kamu rasakan itu yang aku mahukan, kerana sebentar tadi, kamu telah mempelajari akan erti sebuah keIKHLASan". Terang si guru.

"Kamu telah belajar apa itu IKHLAS dalam berAMAL. Batu-batu ini umpama amalan orang yang RIYA', TIDAK IKHLAS dalam berAMAL. Tadi orang-orang yang kita temui telah memuji-muji akan banyaknya harta dan barang-barang yang kita beli, namun setiap dari kamu sendiri tahu akan isinya karung terebut. Hanya batu-batu kotor yang kamu kutip".

"Namun, jika kamu tetap merasa bangga akan pujian yang diberikan, ketahuilah wahai anak-anakku sayang, kamu telah melakukan syirik kecil iaitu RIYA' "

"Itulah umpamanya AMAL yang TIDAK IKHLAS. Hanya berat sahaja yang ditanggung, dipuji sekalian orang, namun tiada nilainya disisi ALLAH. Hanya kepenatan sahaja yang diperolehi".

"Sekarang, sudahkah kalian mengerti apa itu IKHLAS?". Tanya si guru, menyudahkan persoalan, meleraikan kekusutan akan erti IKHLAS dalam berAMAL

.................................................................................

"ikhlas itu umpama semut hitam diatas batu hitam jauh nun ditengah hutan yang kelam"

Ibnu Abdullah
Dar Cempaka, Mu'tah, Jordan